گیلاس؛ میوه ای حیرت انگیز جهت جلوگیری از پیری زودرس

به گزارش وبلاگ نت قشم، آشنایی با گیلاس

گیلاس میوه ای درختی است از سرده پرونوس که دارای میوه ای گوشتی و هسته ای چسبیده به گوشت، است. میوه آن به رنگ قرمز، زرد و ارغوانی تیره (تقریبا نزدیک به رنگ قرمز مایل به سیاه)، بسیار زیباست که پیش از رسیدن آن، شکوفه هایی به رنگ سفید و صورتی روشن، چشم انداز ای خیره کننده را به وجود می آورد. این میوه خوشمزه، در انواع مختلفی در سراسر ایران رشد و پرورش می یابد. این میوه کوچک بسیار مفید، آبدار، با شکل ظاهری کروی و دمی بلند است (بعضی از انواع آن دم کوتاه دارند). درخت آن بدون خار، کوتاه، دارای شاخه هایی صاف، به رنگ قرمز مایل به قهوه ای و برگ هایی سبز است که نسبت به مقدار خود میوه، نسبتا بزرگ به نظر می رسد و کشورهای ایران، ایالات متحده آمریکا و ترکیه، از بزرگان تولیدکننده و پرورش دهنده آن در سراسر دنیا به شمار می آیند.

گیلاس؛ میوه ای حیرت انگیز جهت جلوگیری از پیری زودرس

به نظر می رسد برای نخستین بار در گذشته، این میوه در ناحیه ای بین دریای خزر و دریای سیاه رشد یافته است که پس از آن، به اروپا منتقل شده است. به گونه ای که امروزه بیشترین نوع آن در قاره اروپا، کشت و پرورش می یابد. کشور ایران سالانه با فراوری 225هزار تن، 12درصد از گیلاس دنیا را فراوری می نماید و عنوان سومین کشت نماینده گیلاس در دنیا (آمریکا و ترکیه مقام های اول و دوم را دارند)، را از آن خود نموده است. دشت کهریز ارومیه و اشنویه از اصلی ترین مراکز یا به اصطلاح مرکز پرورش گیلاس ایران، شناخته می شوند. این میوه حاوی مجموعه قابل توجهی از ویتامین، مواد معدنی و مغذی مورد احتیاج بدن است که مصرف آن برای حفظ سلامتی بدن و پیشگیری از بروز بسیاری از بیماری ها توصیه شده است.

خواص گیلاس

در طب سنتی ایران، گیلاس میوه ای با طبیعت سرد و تر است و یکی از برترین خوراکی های مصرفی در فصل گرم تابستان محسوب می گردد. از ویژگی های منحصربه فرد آن می توان به قابل استفاده بودن تمامی قسمت های این میوه لذیذ و آبدار تابستانی اشاره نمود، چراکه می توان در صنایع غذایی و طب سنتی و پزشکی از گوشت، هسته، برگ، ساقه و دم آن استفاده کرد.

گیلاس به علت داشتن مقدار کمی چربی به عنوان میوه ای کم کالری شناخته می گردد که می توان با خیالی آسوده بدون نگرانی از اضافه وزن، آن را میل کرد. بعلاوه چربی اشباع شده در این میوه پرطرفدار بسیار کم بوده و همانند بسیاری از گیاهان بدون کلسترول و سدیم است.

جالب است بدانید فیبر موجود در این میوه پرخاصیت بسیار بالا بوده و یکی از منابع مهم تامین فیبر مورد احتیاج بدن به شمار می آید. از دیگر ویژگی های برجسته و قابل توجه گیلاس، مواد معدنی غنی موجود در آن است که در علم پزشکی بسیار مهم و ارزشمند خواهد بود.

ارزش غذایی گیلاس در هر 100 گرم

طبق تحقیق و آنالیز کارشناسان تغذیه و سلامتی در هر صدر گرم از این میوه، فیبر 1/87 گرم، کلسیم 14/71 میلی گرم، فسفر 19/13 میلی گرم، کربوهیدارت 16/60 گرم، چربی 0/69 گرم، پروتئین 1/21 گرم، رطوبت 80/74 گرم، آهن 0/38 میلی گرم، پتاسیم 223/5 میلی گرم، فلوئور 25 میلی گرم، اسید فولیک 4/12 میلی گرم، ویتامین ث 7/06 میلی گرم، منیزیوم 11/76 میلی گرم و مقدار قابل توجهی مس، منگنز، روی و کوبالت و بعلاوه قندی از نوع لوولوز وجود دارد.

خواص درمانی گیلاس

بسیاری از پزشکان و متخصصان تغذیه، گیلاس را یکی از منابع مهم ویتامین و مواد معدنی مورد احتیاج بدن معرفی نموده و اهمیت فراوانی برای مصرف این میوه ارزشمند قائل هستند که در ادامه به بیان بعضی از مهم ترین خواص درمانی گیلاس می پردازیم:

1) تسکین دهنده ای عالی برای اعصاب

2) ملین، اردار آور، تصفیه نماینده خون در دستگاه گوارش

3) مفید و ارزشمند برای چشم

4) رفع نماینده سموم موجود در بدن و دستگاه هاضمه

5) مملو از آنتی اکسیدان های مورد احتیاج بدن و مانع مناسبی از ایجاد پیری زودرس

6) افزایش دهنده سوخت و ساز بدن

7) تقویت نماینده قوای فکری و ذهنی

8) مفید برای رفع کردن یبوست

9) مناسب جهت درمان برونشیت

10) تنظیم نماینده عملکرد قلب، روده و معده

11) تعدیل نماینده پ هاش خون

12) عالی برای مبتلایان به تصلب شرائین، ناراحتی های کبدی و تامین املاح معدنی بدن

13) حاوی فلاوونوئیدهای مورد احتیاج بدن جهت جلوگیری از آسیب رادیکال های آزاد

14) مناسب برای افراد مبتلا به سردردهای میگرنی و کنترل نماینده گواتر

از نظر پزشکان طب سنتی و بسیاری از متخصصان تغذیه، مصرف گیلاس برای بهبود یا پیشگیری از ابتلا به بعضی از بیماری ها بسیار کاربردی و مفید ذکر شده است. آن ها معتقدند گیلاس برای کاهش چربی خون، گواتر، میگرن، کبد، کلیه، مثانه، بیماری های قلبی- عروقی، آرتریت، نقرس، دیابت و ... بسیار مؤثر و شگفت انگیز خواهد بود.

گیلاس تنظیم نماینده مناسب چرخه خواب

در گیلاس ماده ای به نام ملاتونین وجود دارد که باعث آرام شدن سیستم عصبی شده و از استرس و تحریک اعصاب جلوگیری می نماید؛ بنابراین خوراکی مناسبی برای بی خواب شدن و درمان سردردهای عصبی به شمار می رود.

گیلاس دارای ویژگی ضد التهابی

گلرنگ ماده مفید دیگری در گیلاس است که همانند سپری ضد التهاب رفتار می نماید. این ماده در مقابل بیماری های دردناک مزمن مانند التهاب مفاصل، بیماری های عضلانی و دردهای ناشی از صدمات ورزشی، بسیار حیرت انگیز عمل نموده و همانند داروی طبیعی و فوق العاده قوی رفتار می نماید.

گیلاس خوراکی مناسب جهت پیشگیری از سرطان

متأسفانه با توجه به سبک زندگی امروز، تغذیه نامناسب، کم تحرکی و کم رنگ شدن ورزش در زندگی و بسیاری از مسائل اجتماعی دیگر، بیماری خطرناک سرطان رو به افزایش بوده و جمع زیادی از مردم دنیا را درگیر خود ساخته است. بیماری که علیرغم رشد قابل توجه، درمان قطعی و مطمئنی برای آن، ارائه نشده است. اما خوشبختانه گیلاس، به علت داشتن مواد شیمیایی مانند کشتی نجات زندگی انسان ها عمل نموده و آن ها را از بروز بعضی از این بیماری های خانمان سوز می رهاند. کوئرسیتین، الاژیک اسید و پریلیل الکل از جمله مواد کشف شده در گیلاس هستند که طبق اظهار نظر پزشکان و متخصصان سلامتی، تاثیر شگفت انگیزی در جلوگیری از ایجاد و بعلاوه توسعه سرطان دارد.

گیلاس میوه ای عالی برای بیماری های قلبی و عروقی

این میوه یکی از مهم ترین خوراکی های موجود در دنیا به علت دارا بودن مقدار فراوانی از منیزیم و پتاسیم است و به همین علت برای حفظ سلامتی قلب و عروق مناسب و قابل توجه است. به همین علت پزشکان و متخصصان حوزه سلامتی، گیلاس را نوعی تنظیم نماینده عملکرد قلب معرفی می نمایند.

گیلاس مفید در درمان یا جلوگیری از بیماری نقرس و آرتروز

طبق تحقیقات و پژوهش های متخصصان، نتایج جالب و حیرت انگیزی از مصرف گیلاس به دست آمد که توجه پزشکان و کارشناسان تغذیه را به خود جلب کرد. آن ها دریافتند که مصرف گیلاس اسید اوریک خون را منظم نموده و باعث کاهش درد، پیشگیری از پیشرفت بیماری نقرس، رماتیسم، دردهای مفصلی و آرتریت می گردد. در واقع می توان آن را نوعی مسکن طبیعی دانست که می تواند در کم کردن درد بعضی از بیماری ها کارساز باشد. دارویی کاملا مناسب که قطعا عوارض بعضی از داروهای مسکن شیمیایی را به همراه نخواهد داشت. بعلاوه این میوه فوق العاده از ایجاد تورم و التهاب در مفاصل جلوگیری نموده و با این عمل درد بیمارانی که از آتریت رنج می برد، کاهش خواهد داد.

گیلاس عالی برای کبد، مثانه و کلیه

مصرف گیلاس برای افرادی که به سنگ کلیه و مثانه مبتلا هستند، فوق العاده خواهد بود؛ چراکه این میوه در مجاری ادرار و لوله های دستگاه گوارش همانند یک تخلیه نماینده و زهکش عمل نموده و باعث از بین رفتن سنگ می گردد.

پوتاس یکی دیگر از مواد موجود در گیلاس است که تاثیر شگفت انگیزی در ایجاد و افزایش ادرار گذاشته و از تجمع آب اضافی در کلیه ممانعت می نماید. به گونه ای که به نظر می رسد در هر 100 گرم گیلاس، حدود 250 میلی گرم پوتاس موجود است و عامل بسیار مناسبی برای جلوگیری از سنگ کلیه و مثانه محسوب می گردد.

نگینی کم نظیر برای سلامت پوست

طبق اظهار نظر کارشناسان حوزه پوست، مو و زیبایی، گیلاس به علت دارا بودن مقدار قابل توجهی از مواد مغذی و آنتی اکسیدان های مورد احتیاج بدن، گزینه خوبی برای جلوگیری از ایجاد چین و چروک در پوست محسوب می گردد. با استفاده از آن می توان خستگی پوست را رفع نموده و یاری شایانی به بازشدن رنگ چهره کرد. بعلاوه مصرف گیلاس از ایجاد پیری زودرس جلوگیری می نماید. از این رو متخصصان گیلاس را ماسکی فوق العاده و طبیعی برای پوست می دانند.

مصرف گیلاس در بیماران مبتلا به دیابت

استفاده متعادل از گیلاس به علت دارا بودن از نشاسته بسیار کم و قندی از نوع لوولوز که برای بیماران دیابتی هیچ گونه ضرری را ایجاد نخواهد نمود، توصیه شده است. البته باید توجه داشت که مصرف این میوه، تحت نظر پزشک صورت گیرد.

مصرف گیلاس در دوران شیردهی

نوزادان پس از تولد، از شیر مادر تغذیه نموده و از این رو، دقت در مواد مصرفی غذایی به وسیله مادران شیرده بسیار مهم و حیاتی است؛ چراکه ممکن است با میل کردن خوراکی های نامناسب، باعث ایجاد ناراحتی های گوارشی در نوزاد گردد. یکی از این مسائل، ایجاد نفخ در نوزادان است. گیلاس یکی از میوه هایی است که نفاخ بوده و باعث ایجاد دل درد و نفخ در شیرخواران خواهد شد؛ بنابراین توصیه می گردد که این میوه با مقدار بسیار کم و تحت نظر پزشک مصرف گردد.

دقت در مصرف گیلاس

با وجود فواید بسیار زیاد گیلاس، ممکن است ناراحتی هایی نیز پس از میل کردن این میوه لذیذ و محبوب در مصرف نماینده ایجاد گردد. بنابراین توصیه های متخصصان تغذیه و سلامتی بسیار مفید و کارآمد خواهد بود:

1) از نوشیدن آب پس از میل کردن گیلاس خودداری گردد، چراکه باعث ایجاد نفخ معده می گردد.

2) پس از خوردن غذا، از مصرف گیلاس پرهیز گردد، زیرا باعث بروز نفخ و ایجاد جرم معده خواهد شد.

3) برترین زمان مصرف گیلاس، یک ساعت پیش از خوردن وعده غذایی است. با این عمل از پرخوری جلوگیری خواهد شد.

4) مصرف زیاد گیلاس به علت داشتن طبیعتی سرد، برای افراد به ویژه افراد سرد مزاج، منع شده است.

منع مصرف گیلاس برای بچه ها زیر 3 سال

گیلاس میوه ای ملین بوده و استفاده از آن در افرادی که دارای معده ای حساس هستند، ایجاد مشکل می نماید. مصرف این میوه دوست داشتنی در بچه ها زیر3 سال، به علت داشتن دستگاه گوارش حساس، ایجاد مسمومیت و اسهال خواهد نمود. در حالی که این میوه سرشار از انواع ویتامین بوده که برای رشد و نمو بچه ها بسیار ارزشمند و قابل توجه است؛ بنابراین برای جلوگیری از مسمومیت یا اسهال در آن ها، کافی است از آب آن استفاده کرد.

طرز تهیه چندین دسر خوشمزه با گیلاس

دسر کرم گیلاس

مواد لازم

پودر ژلاتین دو و نیم قاشق مرباخوری، شکر 2 قاشق سوپ خوری، آب کمپوت گیلاس 3 قاشق مرباخوری، خامه ساده 1/2 پیمانه، گیلاس 14 عدد، پودر گیلاس 1 پیمانه

مواد لازم جهت تهیه کرم دسر

شیر 2 پیمانه، شکر 1/2 پیمانه، زرده تخم مرغ 2 عدد، نشاسته یک و نیم قاشق غذاخوری، وانیل به مقدار لازم

طرز تهیه کرم دسر گیلاس

درون ظرفی مناسب، شیر سرد، نشاسته و شکر را با یکدیگر ترکیب و هم بزنید تا به خوبی مواد درون هم حل شوند. سپس تخم مرغ را اضافه نموده و دوباره آن ها را هم بزنید. اکنون شعله گاز را روشن نموده و مواد به دست آمده را روی حرارت قرار داده و تا زمانی که ماده ای غلیظ به دست آید، آن ها را به صورت مداوم با یکدیگر مخلوط کنید. زمانی که ترکیبی شبیه به فرنی به دست آمد، ظرف را از روی حرارت بردارید. مقداری وانیل را به آن اضافه نموده و اجازه دهید کرم حاصل، سرد و برای استفاده آماده گردد.

طرز تهیه دسر گیلاس

ابتدا گیلاس های کمپوت شده را درون صافی ریخته و از آن عبور دهید تا آب اضافی آن تخلیه گردد. سپس آب تخلیه شده کمپوت را با شکر و گیلاس هایی که هسته های آن را از قبل جدا نموده اید، درون مخلوط کن ریخته و آن را روشن کنید تا زمانی که مواد به پوره تبدیل گردد. اکنون پوره حاصل را با کرم ترکیب نموده و آن ها را با یکدیگر مخلوط کنید. درون ظرف جداگانه ای، ژلاتین و خامه را به مواد افزوده و آن ها را هم بزنید تا مواد یکدستی آماده گردد. آن را درون لیوان های مخصوص دسر که از قبل چرب نموده اید ریخته و به مدت زمان یک ساعت اجازه دهید در دمای یخچال بماند تا خود را بگیرد یا به اصطلاح سفت گردد.

ترافل گیلاس

مواد لازم

نشاسته ذرت پودر شده 1 قاشق سوپ خوری، آرد 2 قاشق سوپ خوری، شکر 1/2 پیمانه، شیر سرد دو و نیم پیمانه، تخم مرغ 1 عدد، وانیل شکری 1/4 قاشق چای خوری، کره 2 قاشق سوپ خوری، کمپوت گیلاس خرد شده به مقدار لازم، رولت به مقدار لازم

طرز تهیه

در مرحله نخست، شکر و آرد را درون ظرف جداگانه ای ریخته و شیر را کم کم به آن اضافه کنید. ظرف را روی حرارت میانه قرار داده و تا زمانی که ماده ای غلیظ و یکدست به دست آید، به هم زدن آن ها ادامه دهید. سپس زرده و سفیده تخم مرغ را از یکدیگر جدا نموده و زرده را با یاری همزن برقی به مقدار ای بزنید تا به کرم تبدیل گردد. درون ظرف دیگری، سفیده را نیز با همزن، هم بزنید تا کف نموده و با سرازیر کردن ظرف، چیزی از آن بیرون نریزد. سپس آن را با زرده ترکیب نموده و با یکدیگر به خوبی مخلوط کنید.

مقداری از مخلوط نشاسته را با تخم مرغ ترکیب و سپس با شیر مخلوط نموده و روی حرارت قرار دهید. اجازه دهید ماده ای غلیظ به دست آید. سپس ظرف را از روی حرارت برداشته و کره و وانیل را به آن اضافه کنید. مدتی صبر کنید تا از حرارت مواد کاسته شده و خنک شوند. اکنون گیلاس ها را نیز به مواد اضافه کنید.

ظرف مخصوص دسر را برداشته و برش هایی از رولت را درون آن بچینید. سپس مواد آماده را روی آن ریخته و با گیلاس تزئین کنید. دسر ترافل گیلاس آماده سرو است.

موس گیلاس

مواد لازم

کمپوت گیلاس بدون هسته 150 گرم، سفیده تخم مرغ 2 عدد، خامه فرم گرفته 1 پیمانه، شکر ریز 1 پیمانه، وانیل (در صورت تمایل می توان از اسانس گیلاس استفاده کرد) 1 قاشق چای خوری، آب کمپوت 1 پیمانه، ژلاتین 1 قاشق چای خوری، رنگ خوراکی صورتی به مقدار لازم.

طرز تهیه

رنگ خوراکی صورتی، وانیل و خامه را با یکدیگر مخلوط نموده و آن ها را به خوبی هم بزنید. سفیده های تخم مرغ را با همزن برقی بزنید تا فرم گرفته و کف کند. اکنون زمان اضافه کردن شکر (شکر را قاشق به قاشق به سفیده ها اضافه کنید) است. آن را به سفیده اضافه نموده و هر بار با همزن برقی به مدت زمان یک دقیقه، مواد را با یکدیگر مخلوط کنید. این عمل به جذب شکر و فرم مورد نظر (ماده به دست آمده باید به صورت فوم براق تبدیل گردد) یاری می نماید.

سپس ژلاتین را با آب کمپوت ترکیب نموده و روی بخار آب قرار داده تا به روش بن ماری ذوب گردد. مخلوط آب کمپوت و ژلاتین را به خامه اضافه نموده و به خوبی مخلوط کنید. در این مرحله با یاری کارد مخصوص کیک پزی (لیسک)، سفیده را به آرامی با خامه مخلوط نموده و در آخر کار، گیلاس ها را اضافه کنید. این عمل مانع از خوابیدن پف سفیده می گردد. اکنون موس گیلاس را درون ظرف مخصوص دسر ریخته و درون یخچال قرار دهید. مدت زمان 2 الی 3 ساعت برای آماده شدن دسر موس گیلاس زمان لازم خواهد بود. برای تزئین می توان از خامه فرم گرفته و گیلاس های برش زده استفاده کرد.

دسر گیلاس شکلاتی

مواد لازم

شکر دو و نیم پیمانه، کره 1/4 پیمانه، شیر 1 قاشق غذاخوری، عصاره بادام 1/2 قاشق چای خوری، چیپس شکلاتی 2 پیمانه، روغن تردنماینده شیرینی 2 قاشق غذاخوری، مربای گیلاس 250 گرم.

طز تهیه

درون مخلوط کن شکر، کره و شیر را به خوبی با یکدیگر مخلوط کنید. سپس از مواد به دست آمده، توپ های کوچکی به مقدار گردو یا فندق (مقدار توپ ها باید بزرگ تر از گیلاس ها باشد)، تهیه نموده و با یاری انگشتان دستتان، سطح آن ها را فشار داده و صاف کنید. آن ها را دورتادور گیلاس ها کشیده و حالت دهید. سپس سینی را برداشته و کف آن را با کاغذ روغنی بپوشانید. گیلاس های فوق را از ساقه گرفته و در سینی قرار دهید. روی سینی را پوشانده و به مدت زمان 4 ساعت درون یخچال قرار دهید.

در این مرحله چیپس های شکلاتی را با یاری روش بن ماری ذوب کنید. سپس میوه ها را از یخچال خارج نموده و به یاری ساقه، آن ها درون شکلات برده و بیرون آورید. دوباره آن ها را درون یخچال قرار داده تا خود را بگیرند. گیلاس های شکلاتی آماده مصرف است.

در مقاله فوق، به آنالیز گیلاس، مواد مغذی موجود در آن و طرز تهیه چندین دسر خوشمزه تهیه شده با این میوه خوشمزه و پرطرفدار، پرداخته شد. امید است مورد توجه قرار گرفته باشد. منتظر نظرات گرم و سازنده شما عزیزان هستیم.

منبع: کجارو / کجارو

به "گیلاس؛ میوه ای حیرت انگیز جهت جلوگیری از پیری زودرس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گیلاس؛ میوه ای حیرت انگیز جهت جلوگیری از پیری زودرس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید