دیجی کالا پرایز؛ مسابقه طراحی بسته بندی های دیجی کالا

به گزارش وبلاگ نت قشم، دیجی کالا پرایز، یک رقابت جهانی در زمینه طراحی است که با همکاری با بسته ها (تنها رویداد بین المللی دیزاین بسته بندی ایران) برگزار می گردد. این رقابت با هدف ایجاد بستری برای نوآوری و خلاقیت افراد در حوزه دیزاین، در هر دوره مسائل و موضوعات مختلفی را انتخاب خواهد نمود.

دیجی کالا پرایز؛ مسابقه طراحی بسته بندی های دیجی کالا

اولین دوره دیجی کالا پرایز با موضوع خلق راهکار های نوآورانه دیزاین بسته بندی های دیجی کالا، بـرای ایجاد ارتباط حسی با مخاطبان در خرداد 1402 شروع شد و از طراحان و تمام افراد خلاق سراسر دنیا دعوت شد تا با ایده های نوآورانه و هوشمندانه در این رقابت شرکت نمایند.

در اینجا صحبت های امیرشبانی، مدیر هنری دیجی کالا را درباره برگزاری دیجی کالا پرایز می خوانید:

چرا دیجی کالا پرایز شکل گرفت؟

یکی از مهم ترین نقاط تماس دیجی کالا با مخاطبان که درواقع از پر رنگ ترین لحظات برخورد مخاطبان با برند دیجی کالاست لحظه ای است که افراد سفارششان را تحویل می گیرند. این سفارش ها در یک بسته بندی مخصوص دیجی کالا به همه تحویل داده می گردد. در آن لحظه مخاطبان احساس خوبی به برند دیجی کالا دارند. هر قدر ما بتوانیم این لحظه را با تجربه ای که بسته ایجاد می نماید بهبود دهیم می توانیم محبوبیت برند خود را نیز در بین مخاطبان افزایش خواهیم داد.

وی در ادامه با توجه به اهمیت مسئله بسته بندی برای دیجی کالا و سابقه برگزاری رویدادی تقریبا مشابه شرح داد: ما قبل تر نیز چنین مسابقه ای را برگزار نموده بودیم. اما در آن تاکید اصلی بر طراحی گرافیکی جعبه ها بود. تقریبا دو سال قبل این ایده را داشتیم که دوباره بتوانیم چنین مسابقه ای برگزار کنیم اما به دلیل بعضی شرایط و موانعی که وجود داشت اجرایی کردن این تصمیم تا سال گذشته طول کشید. تفاوت این مسابقه با مسابقه قبلی این است که تاکید ما فقط روی گرافیک جعبه ها نیست و موضوع مسابقه را پیرامون تجربه مصرف نماینده در ارتباط با بسته بندی دیجی کالا معین کردیم.

شیوه و معیارهای داوری در دیجی کالا پرایز چه بوده است؟

مدیر هنری دیجی کالا مهم ترین معیار داوری در این مسابقه را خلاقیت مطرح کرد. چرا که به گفته او هیچ مرز و محدوده ای در موضوع مسابقه وجود نداشت و طراحان اختیار و آزادی کاملی برای ایده پردازی داشتند. شبانی اولویت دوم داوری در این مسابقه را برای خودش، جنبه های زیبایی شناسانه آثار مطرح کرد و در ادامه گفت: نکته حائز اهمیت دیگری که در داوری و آنالیز این آثار وجود داشت قابلیت اجرایی بسته بندی های طراحی شده بود. البته ما این مسئله را به عنوان پیش شرط در قوانین مسابقه قرار ندادیم تا مرزهای خلاقیت طراحان را محدود نکنیم. اما در نهایت این که شرکت نمایندگان از شیوه های اجرا، متریال، سختی ها و موانعی که در فرآیند بسته بندی شرکت هایی مثل دیجی کالا وجود دارد درک خوبی داشته باشند، از نظر من امتیاز ویژه ای داشت.

نتایج داوری به چه صورت خبر داده می گردد؟

زمان اعلام نتایج این مسابقه به گفته شبانی در اواخر دی ماه خواهد بود و یک رویداد خصوصی به عنوان جشن اختتامیه دیجی کالا پرایز برگزار خواهد شد که در آن آثار برگزیده را اعلام نموده و به شرکت نمایندگان جوایزی اهدا خواهد شد.

تجربه شما در اولین دوره برگزاری مسابقه دیجی کالا پرایز چه بوده است؟

من به شخصه می توانم بگویم از حجم خلاقیتی که شرکت نمایندگان در آثارشان به کار برده بودند غافلگیر شدم. انتظار نداشتم آثاری دریافت کنیم که در عین خلاقیت بالا قابلیت اجرایی خوبی هم داشته باشند. این تعداد آثار مطلوب نشان دهنده درک درست مخاطبان از کسب وکار دیجی کالا و انتظاراتی است که یک خرده فروشی آنلاین باید برآورده کند و برای همه ما این میزان از شناخت مخاطبان غافلگیر نماینده بود.

آیا آثار شرکت نمایندگان توانسته اند انتظارات مدیر هنری دیجی کالا را برآورده نمایند؟

آثاری که ما در مسابقه دریافت کردیم بسیار رضایت بخش بودند. این که افراد خیلی درگیر گرافیک بسته ها نشده بودند و در قسمت هایی مانند نحوه باز و بسته شدن بسته ها، افزایش طول عمر آن ها بعد از استفاده و با تبدیل کردن شان به چیزهایی دیگر مثل اسباب بازی، کتاب، وسایل خانه و … ایده های اجرایی داده بودند، برای من بسیار مجذوب کننده بود.

به گفته مدیر هنری دیجی کالا، کیفیت آثار ارسالی به میزان ای خوب بود که انتخاب میان آثار اول تا سوم را بسیار سخت نموده بود و در نهایت تصمیم گرفتند برای قدردانی از لطفی که شرکت نمایندگان به مسابقه داشتند ایده های جدیدی پیدا نمایند.

تجربه همکاری شما با داوران بین المللی چگونه بوده است؟

مسابقه دیجی کالا پرایز در سطح بین المللی برگزار گردیده است و داورانی از سایر نقاط دنیا نیز در این مسابقه حضور داشتند. شبانی درباره تجربه همکاری با این داوران گفت: ما به سراغ داورهای بین المللی رفتیم تا بتوانیم با معیارهای سنجش یک کار خوب از نگاه یک داور که در مسابقات معتبر بین المللی داوری نموده است، آشنا شویم. به دلیل مسائلی چون دوری، مسافت زیاد و آنلاین بودن این ارتباط نتوانستیم آن طور که انتظار داشتیم ساعت های طولانی در کنار این عزیزان باشیم، از آن ها یاد بگیریم، نوع نگاه شان را متوجه شویم و خودمان را در زاویه دید آن ها بگذاریم. اما در مجموع در همین جلسات آنلاین ما توانستیم معیارهای داوری مان را یکسان سازی کنیم و موارد بسیاری نیز از آن ها آموختم.

این همکاری بین المللی چه تاثیری برای دیجی کالا داشته است؟

شبانی معتقد است که این سبک از همکاری ها باعث می گردد دید کسب وکار دیجی کالا بسیار وسیع تر گردد و بر اعتماد به نفس آن ها نیز بسیار تاثیرگذار است. چرا که در اینگونه ارتباطات و تعاملات است که تصورات اشتباهی که گاهی کسب وکارهای ایران از میزان عقب تر بودنشان از جامعه دنیای دارند رد می گردد و درمی یابند که در مسیر درستی در حال حرکت هستند و این اعتماد به نفس به آن ها یاری خواهد نمود تا با شتاب و استواری بیشتری در مسیر خود گام بردارند.

او در ادامه ابراز امیدواری کرد که بتوانند در سایر بخش های دیجی کالا نیز چنین تجربه هایی داشته باشند و گفت: چنین تجربه هایی چندان برای دیجی کالا غریبه نیستند چرا که ما سال ها با مدیران خارجی نیز در بخشی های مختلف کسب وکارمان همکاری داشته ایم و یادگیری و انتقال تجربه همواره در دیجی کالا وجود داشته و خوشحالم که در تلاشیم این روند متوقف نگردد.

در نظر نگرفتن محدودیت در دوره اول مسابقه چه چالش هایی برای داوران ایجاد کرد؟

این دوره از مسابقات دیجی کالا پرایز بدون هیچ محدودیتی در نوآوری و خلق آثار برگزار گردید و شرکت نمایندگان هیچ محدودیتی نداشتند.

مدیرهنری دیجی کالا درباره آینده این مسابقه و اینکه آیا در آینده نیز هیچ محدودیتی خواهد بود یا نه گفت: این تجربه آن قدر مجذوب کننده بود که خود من به شخصه از هواداران این هستم که دیجی کالا پرایز دو هم بدون هیچ محدودیتی برگزار گردد. اما دیجی کالا پرایز یک مسیر 4 ساله دارد و برای این که ما در این 4 سال بدانیم که دیجی کالا پرایز به عنوان یک برند ثبت می گردد و در این مسیر هر سال به سمت موضوعات متفاوتی در صنایع مختلف یا با تکیه بر مسائلی مثل متریال های فراوری بسته بندی تا تکنولوژی های ارسال بسته بندی حرکت خواهد نمود. ممکن است در ادامه مسیر مجبور باشیم یک سری محدودیت هایی قرار دهیم. اما خب واقعیت این است که هنوز درباره این که چطور باز هم چالشی چنین مجذوب کننده را ایجاد کنیم نظر قطعی نداریم.

منبع: مجله شنبه

به "دیجی کالا پرایز؛ مسابقه طراحی بسته بندی های دیجی کالا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دیجی کالا پرایز؛ مسابقه طراحی بسته بندی های دیجی کالا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید