معرفی زیبا ترین و سبز ترین ییلاقات شمال ایران

به گزارش وبلاگ نت قشم، ییلاقات شمال ایران در بین مردم ایران محبوبیت و معروفیت بسیار زیادی دارند و هر ساله، به خصوص در ایام تابستان، تعطیلات نوروزی و دیگر تعطیلات میزبان هزاران ایرانی از سراسر کشور هستند. منظره ها زیبا و چشم نواز، آثار تاریخی و فرهنگی و جاذبه های گردشگری طبیعی مثل جنگل و مرداب و کوه و دریا از مهم ترین عوامل محبوبیت آن منطقه به شمار می فرایند.

معرفی زیبا ترین و سبز ترین ییلاقات شمال ایران

در این مقاله قصد داریم تا شما را با زیباترین ییلاقات شمال کشور در استان های مختلف شمال کشور آشنا کنیم.

زیباترین ییلاقات شمال ایران

تقریبا تمام ما مردم ایران می دانیم که کافی است تا تعطیلاتی فرا برسد، در این هنگام تقریبا تمام مردم به این فکر می افتند که تعطیلات خود را در محیط زیبا و سرسبز و جهانگردی شمال کشور بگذرانند. استان های گیلان و مازندران که با دسترسی آسان به دریای خزر و داشتن طبیعتی منظره می توانند مقصد محبوب هر کسی باشند در دوران تعطیلات جمعیت زیادی را پذیرا هستند و مقدار تردد در جاده های آن همواره رکورد دار در سطح کشور است. روستاهای بکر و دست نخورده و کاملا سنتی و بعلاوه شهرهای مشرف به طبیعت زیبا در نواحی مختلف این منطقه ها پیدا می گردد که با کمی گردش و آشنایی با این محیط می توانید زیباترین ییلاقات شمال کشور را بیابید. ما هم در این مقاله شما را با زیباترین و سبزترین ییلاقات شمال ایران آشنا خواهیم کرد.

ییلاق چیست؟

در ابتدا بهتر است به این سوال بپردازیم که ییلاق چیست؟ ییلاق به منطقه ای گفته می گردد که دارای آب و هوای سردسیر است و معمولا هم در ارتفاعات قرار گرفته است. ییلاق در فصل زمستان آب و هوای بسیار سردی دارد و بنابراین در فصل گرم تابستان دارای آب و هوای خنک و دلچسب و محلی مناسب برای فرار از گرمای طاقت فرسای تابستان در کشوری گرراستا مانند ایران است. بعلاوه ویژگی های آب و هوایی منطقه ها سرسبز ییلاقی باعث می گردد تا طبیعتی زیبا و معمولا سرسبز و جنگلی داشته باشد. از دوران بسیار قدیم افراد ثروتمند و پادشاهان برترین منطقه در کشور را به عنوان ییلاق خود معین می کردند که با توجه به نقشه و ویژگی های آب و هوایی ایران تقریبا تمام آن ها در شمال کشور قرار گرفته اند.

ویژگی های برترین ییلاقات شمال ایران

باید این نکته را کامل در نظر داشته باشید که زیبایی و داشتن طبیعت بکر و منظره تنها معیار انتخاب یک ییلاق و روستای مناسب برای گذراندن تعطیلات و یا حتی زندگی نیست. در واقع به عبارت دیگر برای انتخاب یکی ییلاق مناسب در شمال و یا هر نقطه دیگری از کشور معیار انتخاب شما نباید تنها زیبایی آن منطقه باشد. شما باید به آب و هوای منطقه و مقدار بارش و رطوبت آن توجه کنید چون ممکن است با عادات زندگی شهری شما همخوانی نداشته باشد. علاوه بر این می توان گفت که مهم ترین عامل در انتخاب ییلاقات شمال ایران آنالیز مقدار دسترس این روستا یا منطقه به امکانات ضروری مانند مراکز درمانی و فروشگاه های خواربار فروشی است. بنابراین به یاد داشته باشید که علاوه بر طبیعت زیبا به آب و هوا و موقعیت قرارگیری ییلاق نسبت به اماکن ضروری نیز دقت کنید.

ییلاقات شمال ایران

سفر به منطقه ها اطراف رشته کوه البرز تقریبا در هر فصلی می تواند بسیار زیبا باشد و با منظره ها منحصر به فرد خود شما را حیرت زده کند اما برترین و ایده آل ترین فصل برای سفر به این منطقه ها فصل تابستان است. در این فصل هوای شمال کشور خنک تر از سایر نقاط است و همین می تواند عامل جذب جهانگرد باشد. شما در راه رسیدن به مقصد خود در جای جای پیچ و خم های جاده و ارتفاعات البرز و کوهپایه های آن با تفرجگاه های متفاوت و زیبا روبرو خواهید شد. می توان گفت که استان های گیلان و مازندران بیشترین و سبزترین ییلاقات شمال ایران را در خود جای داده اند. در ادامه برای آشنایی بیشتر شما با این ییلاق های تماشای به چند مورد از آن ها اشاره می کنیم تا شاید در سفر بعدی خود به شمال کشور به این منطقه ها نیز سر بزنید.

سفر به روستای یوش

یوش در میان رشته کوه البرز قرار گرفته، به گونه ای که به هر سمت آن نگاه کنید ارتفاعات بلند و زیبای البرز را خواهید دید. حدود 35 سال پیش در محور دره بلده جاده ای ساخته شد که این جاده با گذر از شهرهای کوچک و روستاهای دور افتاده تر رفت و آمد را هم برای محلیان و هم برای جهانگردان آسانتر می کرد، چون تا پیش از این عبور از این منطقه تنها با پای پیاده امکان پذیر بود. می توان گفت یکی از زیباترین و مهم ترین مکان هایی که در این جاده قرار گرفته و باید از آن تماشا کنید روستای یوش است. رودخانه اوز رود که از شاخه های اصلی و بزرگ رودخانه هراز است در این روستا قرار گرفته است و بافت روستای یوش در امتداد و راستای این رود ساخته شده است.

ییلاقات شمال ایران | روستای فیلبند

روستای فیلبند در استان مازندران قرار گرفته و از جمله زیباترین ییلاقات شمال ایران به شمار می رود. این روستا در ارتفاعات قرار گرفته و شما می توانید ابرها را در زیر پای خود ببینید و از طبیعت زیبای مازندران لذت ببرید. پیشنهاد ما به شما این است که سفر به روستای فیلبند در فصل بهار را از دست ندهید. آب و هوای این روستا در بهار به طوری خاص است که ممکن تنها در یک روز تمام پدیده های آب و هوایی مثل باران و تگرگ و رگبار و مه و باران و برف و ناگهان آفتاب و رنگین کمان را تجربه کنید.

دلیر از تماشای های چالوس

دهکده دلیر از توابع چالوس است و در منطقه کلارستاق واقع شده است. این روستا در بالاترین نقاط البرز قرار گرفته و شب هایی جادویی و بسیار زیبا و پر ستاره دارد که نظیر آن را در کمتر جایی می توان یافت. روستای دلیر با آب و هوای دلچسب، طبیعت زیبا و مردمانی خونگرم و مهمان نواز می تواند از زیباترین ییلاقات شمال ایران به شمار رود. این دهکده در 63 کیلومتری شهر چالوس قرار گرفته و از شمال به کلاردشت، از شرق به مرزن آباد و از جنوب به منطقه زیبای طالقان می رسد.

ییلاقات شمال ایران | ییلاق گرسماسر

گرسماسر منطقه ای کوهستانی و سرسبز است و در فاصله 60 کیلومتری جنوب غربی رامسر و بین روستاهای رستم سر و بزشی محله قرار گرفته و به وسیله رشته کوه البرز احاطه شده است. دسترسی این ییلاق به کوهستان های سرسبز باعث شده تا به عنوان یکی از سبزترین ییلاقات شمال ایران به شمار رود. از جاذبه های جهانگرد معروف منطقه گرسماسر می توان به مسجد آبجی، فولاد چشمه، دشت های سرسبز، روستاهای ییلاقی مرتفع در ارتفاعات و دامنه کوه، جنگل های سرسبز و انبوه و چشمه های گوارا اشاره نمود.

جالب است بدانید که نام این روستا از قلعه گرزمان که که زمانی در این منطقه قرار داشت و اکنون ویرانه های آن به جای مانده گرفته شده است. گرزمان به معنای مکانی بالای بهشت است. بعلاوه قلعه سماسوس در نزدیکی این ییلاق گرفته و میزبان جهانگردان و کوهنوردان و طبیعت گردان بسیار زیادی است.

سلیمان تنگه

ییلاق سلیمان تنگه که در بین جهانگردان به نام دهکده آرامش نیز معروف است در نزدیکی شهرستان ساری قرار گرفته و دریاچه و سد شهید رجایی نیز در این منطقه واقع شده است. وجود سد و رودخانه تجن باعث شده تا انواع تفریحات و امکانات جهانگردی آبی مثل گردش با اتوبوس دریایی، اسکی روی آب، قایق سواری و قایق های پدالی در این منطقه برای جهانگردان فراهم باشد. طبیعت سلیمان تنگه بسیار زیبا و دلچسب است و پیاده روی در میان جنگل های انبوه و سرسبز و بکر و شالیزارهای زیبای آن می تواند نظر هر جهانگردی را به خود جلب کند. سلیمان تنگه از زیباترین و مناسب ترین منطقه ها ییلاقی در شمال کشور به شمار می رود.

ییلاقات شمال ایران | منطقه ییلاقی آلاشت

ییلاق آلاشت یکی از کهن ترین و زیباترین منطقه ها طبیعی و جهانگردی در استان زیبای مازندران به شمار می رود. وجود امکانات رفاهی و تفریحی و اقامتی مناسب و زیاد در این منطقه باعث شده تا جهانگردان و علاقه مندان به طبیعت نه تنها برای ییلاق، بلکه در دیگر فصل های سال نیز از این منطقه زیبا تماشا نمایند. آلاشت در نیمی از سال پوشیده از ابر و مه است و منظره ای رویایی و وصف نشدنی را ایجاد میکند. زیبایی های طبیعی و جهانگردی آلاشت باعث شده تا نام این منطقه ییلاقی در لیست میراث ملی ایران به ثبت برسد.

از جاذبه های تاریخی و فرهنگی آلاشت در شهرستان سوادکوه می توان به رصدخانه آلاشت، موزه مردم شناسی آلاشت و معبد دختر پاک اشاره نمود. بعلاوه پل ورسک که یکی از زیباترین منطقه ها تماشای در شهرستان سوادکوه و استان مازندران است در راستا دسترسی به آلاشت قرار گرفته است، بنابراین شما هنگام رسیدن به آلاشت از این راستا و این پل زیبا نیز تماشا خواهید کرد.

پرسش ها متداول

  • ییلاق به چه محلی گفته می گردد؟

ییلاق منطقه ای است که عموما در ارتفاعات قرار گرفته و دارای آب و هوای سرد و خنک است. مهم ترین و اصلی ترین کاربرد منطقه ها ییلاقی گذراندن وقت در این منطقه ها در فصول گرم سال است.

  • برترین منطقه ها ییلاقی ایران چه جاهایی هستند؟

از لحاظ جغرافیایی آب و هوای ناحیه شمالی ایران از دیگر نواحی سردتر و خنک تر است و وجود رشته کوه البرز و ارتفاعات آن نیز باعث شده تا بیشترین منطقه ها ییلاقی در استان های شمالی مازندران و گیلان قرار داشته باشند.

  • منطقه ییلاقی مناسب چه ویژگی هایی دارد؟

منطقه ها ییلاقی علاوه بر داشتن زیبایی ها و جذابیت های طبیعی باید دارای امکانات لازم مانند اقامتگاه و یا دسترسی مناسب به فروشگاه و مراکز درمانی را نیز داشته باشند.

  • منطقه ها ییلاقی ایران چه منطقه های هستند؟

در این مقاله کوشش کردیم تا به چند مورد از زیباترین و تماشای ترین و مفرح ترین منطقه ها ییلاقی شمال کشور اشاره کنیم که هم از لحاظ زیبایی های طبیعی و هم از لحاظ امکانات تفریحی و رفاهی مناسب شما باشند.

منبع: الی گشت

به "معرفی زیبا ترین و سبز ترین ییلاقات شمال ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی زیبا ترین و سبز ترین ییلاقات شمال ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید