معینات فنی سایپا آریا معین شد
به گزارش وبلاگ نت قشم، سایپا آریا اولین کراس اوور از یک مگا پلتفرم ملی شناخته می گردد که در کلاس C خودروها قرار گرفته و از پلتفرم SP100 در آن استفاده شده است. این خودرو که در مرداد ماه 99 رونمایی شد، در کمتر از 6 ماه وارد خط فراوری شد و فرایند مونتاژ اولیه را تجربه می نماید. آریا در گام نخست، دارای طراحی داخلی برگرفته از شاهین ایرانی است که نمی توان آن را کپی از محصولات دیگر دانست و هویتی کاملاً مستقل و منحصربه فرد برای سایپا دارد.
طراحی این محصول به عنوان برادر بلندقامت شاهین، با بهره گیری از مشخصه های مشابه این سدان اجرا شده است. ابعاد کلی اتاق با درنظرگرفتن خودروهای هم کلاس برای دستیابی به بیشترین فضا برای سرنشینان و فضای بار اجرا شده است. با آغاز فراوری اولیه آریا، رکورد کمترین فاصله زمانی از رونمایی تا ورود به خط فراوری به نام این کراس اوور سایپایی ثبت شد. پیش از این بسیاری از خودروهای داخلی با فاصله زمانی 8 ماه تا 2 سال از رونمایی، وارد خط فراوری آزمایشی شده بودند.
بیشتر بخوانید: فراوری خودرو آریا و رونمایی از اطلس سایپا در بهار 1400
آریا طی روزهای پایانی سال 99 وارد فاز فراوری آزمایشی شد و قرار است طی نیمه اول سال جاری اخبار خوبی از ورود این محصول به خط فراوری شنیده گردد. این خودرو در گام نخست قرار بود مانند شاهین با پیشرانه 1.5 لیتری توربو با حداکثر توان 110 اسب بخار و گشتاور قابل توجه 178 نیوتون متر روانه بازار گردد، اما ظاهراً سایپا قوای محرکه تازه و قدرتمندتری را برای آریا در نظر گرفته است.
هم زمان با افتتاح کارخانه موتورسازی تیوان در تاریخ 19 فروردین ماه، گروه بهمن به طور رسمی تأیید کرد که توافقات اولیه میان این شرکت و خودروسازی سایپا برای فراوری موتور خودرو آریا اجرا شده است. درصورت نهایی شدن این توافق، سایپا آریا با موتور 3 سیلندر گروه بهمن به فراوری انبوه خواهد رسید.
اطلاعات رسمی موتور 3 سیلندر سایپا آریا هنوز رسانه ای نشده است، اما گروه بهمن از مدت ها قبل گفته بود که موتور 3 سیلندر تازه شرکت تیوان حجمی معادل 1 تا 1.2 لیتر دارد و حداکثر قدرتش به 143 اسب بخار و حداکثر گشتاورش نیز به 220 نیوتن متر می رسد. مصرف سوخت این خودرو کمتر از 5.5 لیتر خواهد بود.
ویژگی هایی متمایز کننده سایپا آریا استفاده از پلاستیک های ضربه گیر در زیر سپرها و دور گلگیرها، افزایش ارتفاع از سطح زمین و باربند سقفی آن است. این تغییرات بهتر از نسخه سدان شاهین روی این خودرو خود را نشان می دهند و احتمال استقبال بیشتر از این خودرو نسبت به شاهین هم زیاد است.
به جز فرم شبکه جلوپنجره، بقیه اجزا به نسبت طراحی به روزی دارند؛ به شرطی که چندان وسواسی به هماهنگی خطوط و زوایا دقت نکنید. در این زمینه، سایپا به خوبی از ایران خودرو در طراحی پیشی گرفته است و بهبود فرایند طراحی در محصولات تازه این شرکت و برطرف نواقص آنها به خوبی مشاهده می گردد.
فراوری بدنه سایپا آریا فرایندی مشابه به ساخت اتاق شاهین دارد و این کراس اوور هم از متریال ها و فرایندهای ساخت تازه در سازه خود بهره می برد. از سویی باتوجه به اینکه آریا و شاهین بر روی مگاپلتفرم SP100 طراحی شده است، اجزای مشابهی را در بخش های مختلف دارند و همین مسئله باعث شده است تا فرایند فراوری اولیه آریا با سرعت بیشتری طی گردد.
بیشتر بخوانید: کراس اوور سایپا آریا وارد خط فراوری شد
اولین اظهارنظرها و شنیده ها حاکی از آن است که آریا با دست پر قدم به بازار خواهد گذاشت. در بخش ایمنی پیش بینی می گردد که این خودرو با 2 کیسه هوای SRS، ترمزهای دیسکی در جلو و عقب، ترمز ضد قفل ABS، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD و ترمز کمکی اضطراری BAS در تیپ G به بازار عرضه گردد.
از مهم ترین امکانات احتمالی آریا در اولین تیپ می توان به سانروف، تریم داخلی با روکش چرم، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، سیستم کمکی برقی فرمان، ورود و استارت بدون کلید، سنسور نور و چراغ های اتوماتیک، جایگاه های تاشو عقب، سیستم کنترل فشار باد تایرها، نمایشگر لمسی، بلوتوث، دوربین عقب و … اشاره نمود. آریا با این سطح از امکانات در تیپ G یکی از مجهزترین خودروهای بازار ایران خواهد بود.
سایپا آریا طراحی قابل قبول و مدرن و ابعاد مناسبی نسبت به سایر رقبای کلاس C خود دارد. از سویی با تیپ بندی های مختلف، سطح امکانات و ویژگی های فنی متفاوتی را به مالکان خود ارائه می دهد.
درنهایت می توان انتظار امکانات قابل توجهی در تیپ اتوماتیک و فول آریا را داشت. مواردی نظیر سیستم کنترل الکترونیکی پایداری، سیستم کمکی آغاز حرکت در سر بالایی و سیستم کمکی حرکت در سراشیبی تیپ فول آریا را به خودرویی فراتر از همه رقبا و گزینه ای ایدئال برای بازارهای صادراتی بدل می نماید. پیشرفت آریا در راستا توسعه امکانات در همین نقطه متوقف نمی گردد. جایگاه برقی، کروز کنترل، کیسه هوای جانبی، رینگ آلومینیومی تا 17 اینچ، بدنه دو رنگ مانند پروژه کوییک و نورپردازی کابین از دیگر گزینه های احتمالی برای تیپ های فول این خودرو است.
***
شما می توانید تازه ترین اخبار خودرو را در بلاگ وبلاگ نت قشم مطالعه کنید.
منبع: بلاگ دیوار