تعویض و تعمیر موتور هود آشپزخانه به روش ساده

به گزارش وبلاگ نت قشم، یکی از لوازمی که امروزه در بیشتر آشپزخانه ها به چشم می خورد، هود است که هدف از بکارگیری آن، جذب ذرات چربی حاصل از پخت وپز و آشپزی محسوب می گردد. به همین علت هود در قسمت فوقانی اجاق گاز و در یک فاصله استاندارد نصب شده تا موقعیت آن برای جذب این ذرات ایده آل باشد. فارغ از موقعیت هود، عملکرد این دستگاه در فواصل زمانی مختلف با اختلال روبرو می گردد اما چرا؟

تعویض و تعمیر موتور هود آشپزخانه به روش ساده

مهم ترین بخش هود که عملکرد این دستگاه کاملا به آن وابسته است، موتور هود بوده که فن یا پروانه را به حرکت درمی آورد. اگر موتور هود دچار سوختگی شده باشد، شما قادر به استفاده از این دستگاه نخواهید بود. شاید بپرسید که چه عواملی باعث سوختن موتور هود می شوند و برای تعمیر موتور هود باید چه اقداماتی را در نظر بگیریم؟ در این مقاله از مجله وبلاگ نت قشم با آنالیز مبحث تعمیر سوختگی موتور هود، اطلاعات لازم به منظور رفع این مشکل را در اختیار شما قرار خواهیم داد. با ما همراه باشید.

انواع موتور هود

همان طور که اشاره کردیم موتور هود با به حرکت درآوردن فن یا پروانه، نقش بسیار اساسی را در عملکرد صحیح این دستگاه ایفا می نماید. این اهمیت زیاد باعث شده که در سال های گذشته به منظور افزایش بازدهی موتور، تغییرات زیادی در ساختار این قطعه به وجود بیاید. با در نظر گرفتن این تغییرات موتور هود را می توان از لحاظ تکنولوژی ساخت به 2 دسته کلی تقسیم کرد که عبارتند از:

  • موتور هود توربو
  • موتور هود معمولی

تفاوت اصلی این موتورها در قدرت بیشتر موتور توربو بوده که بازدهی آن را به طور چشمگیری افزایش داده است. البته موتور هود را می توان از لحاظ جنس بدنه به 2 دسته پلاستیکی و فلزی تقسیم کرد که هر کدام دارای ویژگی های منحصربه فرد خود هستند.

با این وجود فارغ از این که در هود آشپزخانه شما از چه موتوری استفاده شده است، این قطعه در صورت بروز اختلال در عملکردش، علائم مشابهی را به نمایش خواهد گذاشت و شما با توجه به این علائم می توانید ایراد موجود را در مدت زمان کوتاه تری شناسایی کنید.

توجه داشته باشید که سرعت عمل در آنالیز شرایط موتور و شناسایی به موقع اختلال، از گسترده تر شدن مشکل جلوگیری نموده و باعث کاهش هزینه های تعمیر موتور هود شما می گردد.

علائم خرابی موتور هود

موتور هود از اجزای مختلفی تشکیل شده و خرابی هر کدام از این اجزا معمولا باعث نمایش علائم متفاوتی خواهد شد. از مهم ترین اجزای موتور هود می توانیم به مواردی همانند کمپرسور، پروانه، گیره و … اشاره کردیم که بروز اختلال در عملکرد هر کدام از آن ها، عملکرد کلی موتور را با مشکل روبرو خواهد نمود.

بنابراین خرابی هر کدام از این بخش ها را می توان علت خرابی موتور هود در نظر گرفت. اگر بخواهیم از میانی ترین علائم خرابی موتور هود نام ببریم، می توانیم به موارد ذیل اشاره کنیم:

  1. پس از روشن کردن هود با کلید، دستگاه روشن نشده و فن آغاز به فعالیت نمی نماید.
  2. از ناحیه داخلی هود، بوهای نامطبوعی مثل بوی سوختگی به مشام شما می رسد.
  3. هنگامی که هود را روشن می کنید، صداهای غیرطبیعی و بیش از حد از دستگاه فراوری می گردد.

شما باید به این نکته توجه داشته باشید که مشاهده این علائم به تنهایی نشانه خرابی و سوختگی موتور هود نبوده و شما برای کسب اطمینان از ریشه بروز مشکل باید فرایند عیب یابی دستگاه را پشت سر بگذارید. به عنوان مثال یکی از دلایلی که می تواند باعث ایجاد صدای غیرطبیعی پس از روشن شده هود گردد، شل شدن اتصالات موتور و فن دستگاه است و شما با اصلاح استحکام این اتصالات می توانید عملکرد صحیح هود خود را بازیابی کنید.

.

برای تعمیر هود از برترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

محاسبه قیمت برای شما

دلایل سوختگی موتور هود

خراب شدن و یا سوختن موتور هود می تواند به دلایل مختلفی اتفاق بیافتد که مهم ترین آن ها مربوط به نگهداری ناصحیح از این دستگاه هستند. در صورتی که شما در نگهداری از هود آشپزخانه بعضی از نکات را نادیده بگیرید، احتمال بروز اختلال در عملکرد موتور این دستگاه افزایش یافته و عمر مفید موتور کاهش پیدا می نماید. مهم ترین نکاتی که رعایت آن ها به شما در نگهداری صحیح از هود یاری خواهد نمود، عبارتند از:

1. استفاده از محافظ جهت اتصال به شبکه برق شهری

یکی از دلایل مهم سوختن موتور هود، نوسانات شدید جریان برق شهری محسوب می گردد که با اعمال فشار زیاد بر موتور، باعث نیم سوز شدن و یا سوختن کامل این قطعه خواهد شد.

به منظور پیشگیری از بروز چنین مشکلاتی شما باید هود خود را با استفاده از یک محافظ جریان برق، به شبکه برق شهری متصل کنید تا این محافظ در شرایطی که جریان برق بی ثبات است، از ورود این جریان به مدار دستگاه جلوگیری کند.

2. عدم نظافت فیلترهای هود

شما باید در بازه های زمانی مشخصی نسبت به نظافت فیلترهای موجود در ساختار هود اقدام کنید، در غیر اینصورت این فیلترها دچار گرفتی و انسداد خواهند شد. از آنجایی که مسدود شدن فیلترها فشار زیادی را به موتور تحمیل می نماید، عدم نظافت آن ها علت خرابی موتور هود آشپزخانه در نظر گرفته می گردد. بنابراین در نظافت این قطعات کوتاهی نکنید و فیلترهای هود را با توجه به اصول ذکر شده در دفترچه راهنمای دستگاه، در فواصل زمانی منظمی تمیز کنید.

3. فاصله نامناسب هود با اجاق گاز (روشن نکردن هود هنگام آشپزی)

یکی از مهم ترین نکاتی که شما باید هنگام نصب هود به آن توجه کنید، فاصله این دستگاه از اجاق گاز است. چرا که اگر این فاصله ناایمن باشد، عملکرد اجزای هود به مرور زمان با اختلال روبرو خواهد شد.

مطلب پیشنهادی:نحوه تعویض کلید هود

توجه داشته باشید که کمترین ض 65 سانتی متر در نظر گرفته شده و کارشناسان توصیه می نمایند که این فاصله را 75 سانتی متر مشخص کنید. نکته دیگری که شما در استفاده از هود باید به آن دقت کنید، روشن کردن این دستگاه هنگام آشپزی است.

در صورتی که هنگام پخت و پز، هود خاموش باشد، حرارت قطعات هود به ویژه موتور آن افزایش پیدا خواهد نمود که در بلندمدت باعث کاهش قابل توجه عمر مفید این قطعات می گردد. توصیه می کنیم که هنگام آشپزی هود خود را حداقل با پایین ترین سرعت ممکن فعال کنید.

عیب یابی و تعمیر موتور هود

بسته به این که عملکرد کدام قسمت از موتور با اختلال روبه رو شده باشد، فرایند تعمیر موتور هود متفاوت خواهد بود. به همین علت شما باید در اولین قدم این دستگاه را عیب یابی کنید تا ریشه اختلال شناسایی گردد. در ادامه با مرور خرابی های رایج موتور هود، به شما در رفع آن ها یاری خواهیم کرد.

  • هشدار: عیب یابی و تعمیر هود یک فرایند بسیار تخصصی است و افراد برای انجام این فرایندها باید از مهارت کافی برخوردار باشند. در صورتی که در این زمینه تجربه ای ندارید، از انجام هرگونه اقدامی در این راستا بپرهیزید و تعمیر موتور هود خود را به یک فرد دارای صلاحیت بسپارید.

1. روشن نشدن موتور هود

زمانی که پس از روشن کردن دستگاه موتور آغاز به فعالیت نمی نماید، 2 احتمال وجود دارد. اولین احتمال نرسیدن جریان برق به موتور بوده و دومین احتمال خرابی یا سوختن موتور هود است. اگر ریشه بروز این مشکل علت اول باشد، شما باید با آنالیز شرایط صفحه کلید، پریز، دوشاخه، سیم ها و …، علت نرسیدن جریان برق به موتور را شناسایی کنید.

پس از این که اختلال موجود را در یکی از این قسمت ها شناسایی کردید، در صورت امکان بخش موردنظر را تعمیر کنید. در صورتی که علت روشن نشدن هود، سوختن موتور آن باشد، راهکاری جز تعویض موتور هود پیش روی شما وجود ندارد و شما باید اقدامات لازم برای تعویض این قطعه را در نظر بگیرید.

2. فراوری صدای غیرطبیعی

رایج ترین علتی که باعث فراوری صدای غیرطبیعی به وسیله هود می گردد، پوشانده شدن پروانه با ذرات چربی است. از آنجایی که فن یا پروانه هود به صورت مستقیم در معرض ذرات چربی واقع شده است، با گذشت زمان یک لایه چربی بر روی سطح این قطعه تشکیل می گردد. این لایه به مرور زمان ساختار آیرودینامیک پروانه را تغییر داده و باعث فراوری صدای غیرعادی به وسیله آن می گردد. در این شرایط شما با تمیز کردن فن هود می توانید این مشکل را رفع کنید.

مطلب پیشنهادی:مراحل نصب استاندارد هود آشپزخانه

علت دیگری که می توان برای بروز این اختلال در نظر گرفت، موقعیت ناصحیح فن هود است. در صورتی که فن به صورت دقیق در مرکز موقعیت مشخص شده قرار نگرفته باشد و یا هنگام چرخش با قطعات اطراف خود برخورد کند، صدایی غیرطبیعی بر اثر چرخش پروانه ایجاد خواهد شد. شما باید با آنالیز موقعیت پروانه از مناسب بودن این موقعیت اطمینان حاصل کنید. اگر موقعیت این قطعه به اصلاح احتیاج داشت، با استفاده از دفترچه راهنمای هود، اصلاحات لازم را اعمال کنید تا عملکرد دستگاه به حالت طبیعی خود بازگردد.

3. کشیده نشدن ذرات چربی به داخل هود

اگر پس از روشن شدن فن، ذرات حاصل از پخت وپز به سمت داخل هود کشیده نمی شوند، شما باید در اولین قدم شرایط فیلترهای هود را مورد آنالیز قرار دهید. مسدود شدن فیلترها بر اثر تمیز نشدن آن ها می تواند راستا عبور جریان هوا را به کلی مسدود کند که در نتیجه آن، هود قادر به مکش ذرات چربی نخواهد بود.

در صورتی که فیلترهای هود دچار انسداد شده بودند، آن ها را باز نموده و با استفاده از آب و شوینده مناسب بشویید. توصیه می کنیم که برای شستن فیلترهای هود از شوینده حاوی فرمول ضدچربی بهره ببرید.

علت دیگری که می توان برای بروز این اختلال در نظر گرفت، انسداد مجاری عبور هوا در هود است که معمولا بر اثر تجمع ذرات چربی در این نقاط رخ می دهد. در این شرایط شما با تمیز کردن این مجاری می توانید عملکرد صحیح دستگاه را بازیابی کنید.

همان طور که اشاره کردیم اگر شما پس از پشت سر گذاشتن فرایند عیب یابی متوجه سوختگی موتور هود شوید، راهکاری جز تعویض موتور هود پیش روی خود ندارید و باید موتور سوخته را با یک موتور نو جایگزین کنید. در بخش بعد اطلاعاتی که شما به منظور تعویض موتور هود به آن ها احتیاج دارید را مرور خواهیم کرد.

تعویض موتور هود

شما با دنبال کردن مراحلی که در ادامه ذکر خواهیم کرد، می توانید فرایند تعویض موتور هود خود را به صورت ایمن و در مدت زمانی کوتاه پشت سر بگذارید. گفتنی است که در طول این فرایند رعایت نکات ایمنی را فراموش ننموده و با رعایت این نکات، سلامت خود را در معرض خطر قرار ندهید.

1. جریان برق را قطع کنید

برای آغاز اتصال هود با شبکه برق شهری را قطع کنید. البته توصیه می کنیم که این اتصال به کلی و از سمت تابلو برق ساختمان قطع گردد تا احتمال بروز خطرات احتمالی به صفر برسد. بعلاوه پیشنهاد می کنیم که بر روی میز کار خود که قصد قرار دادن هود بر روی آن را دارید، یک حوله با ضخامت مناسب پهن کنید.

2. فیلترها و پنل زیرین را جدا کنید

در این مرحله ابتدا با باز کردن گیره فیلترها، هر دو فیلتر هود را از موقعیت خود خارج کنید. سپس پیچ هایی که پنل زیرین را در موقعیت خود نگه داشته اند را باز نموده و این پنل را از بدنه هود جدا کنید. توجه داشته باشید که قبل از باز کردن پیچ آخر، دست خود را زیر پنل بگیرید تا پس از باز شدن پیچ، پنل سقوط نکند.

3. پنل کناری را جدا کنید

به منظور جدا کردن پنل های کناری هود، ابتدا اتصال کانکتور سیم هایی که لامپ را روشن می نمایند، جدا کنید. در قدم بعد پنل های کناری را از جلو به سمت داخل بکشید تا قفل آن ها باز گردد. پس از باز شدن این قفل ها، پنل های کناری را به آرامی از موقعیت خود خارج نموده و در گوشه ای قرار دهید.

.

برای تعمیر موتور هود از برترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

محاسبه قیمت برای شما

4. هود را از کابینت جدا کنید

در قدم اول سیم کشی منبع تغذیه را جدا کنید. سپس گیره سیم منبع تغذیه را از داخل باز کنید تا این سیم هنگام جدا کردن هود، همراه با آن به سمت بیرون حرکت کند. پس از این که موقعیت سیم تغذیه را ایمن کردید، پیچ نگهدارنده وسط را باز کنید. سپس 4 پیچ کناری دستگاه را به صورت نصفه تا 4 سانتی متر باز کنید.

در مرحله بعد هود را حدود 2 سانتی متر به سمت جلو بکشید تا گیره های کناری آن باز شوند. در قدم بعد هود را به آرامی به سمت پایین کشیده و آن را به صورت برعکس روی میز قرار دهید.

  • هشدار: از آنجایی که وزن هود تقریبا زیاد است، توصیه می کنیم که برای خارج کردن آن از موقعیت خود، از یاری یک شخص دیگر نیز بهره ببرید.

5. تیغه های پروانه را جدا کنید

به این منظور ابتدا گیره فنری نگهدارنده پروانه را باز کنید تا این قسمت قابلیت جدا کردن داشته باشد. پس از خارج کردن گیره فنری، تیغه های پروانه را به سمت بیرون کشیده و آن را از هود جدا کنید.

6. موتور هود را از دستگاه خارج کنید

در این مرحله ابتدا سیم زمین که با رنگ سبز قابل مشاهده است را از بدنه جدا نموده و در قدم بعد، دیگر سیم هایی که موتور هود متصل هستند را باز کنید. پس از جدا کردن سیم ها، 3 پیچی که موتور هود را در موقعیت خود نگه داشته اند را باز نموده و موتور را از بدنه هود خارج کنید.

7. موتور نو را نصب کنید

برای نصب موتور نو شما باید در قدم اول سیم زمین که سبزرنگ است را متصل کنید. سپس سیم های موتور هود را از ناحیه کناری وصل نموده و موقعیت آن ها را ایمن کنید.

پس از این که سیم های موتور نو متصل شد، آن را در موقعیت خود تنظیم نموده و با استفاده از پیچ ها، آن را به بدنه هود ببندید. پس از سفت کردن سیم ها از مستحکم و ایمن بودن موقعیت موتور هود اطمینان حاصل کنید.

8. پروانه را نصب کنید

پروانه یا فن هود را مجددا در موقعیت خود قرار داده و با استفاده از گیره فنری، موقعیت قرارگیری آن را ایمن کنید. در این مرحله دقت کنید که گیره فنری به درستی در موقعیت خود قرار گرفته و فن را ایمن نموده باشد.

9. هود را به موقعیت خود بازگردانید

برای بازگرداندن هود به موقعیت خود ابتدا این دستگاه را به این موقعیت نزدیک نموده و گیره سیم منبع تغذیه را ببندید. سپس هود را وارد موقعیت خود نموده و پس از متصل شدن گیره کناری، 4 پیچ گوشه های هود را ببندید. در قدم بعد پیچ نگهدارنده وسط را بسته و اتصال تمامی پیچ ها را محکم کنید. بعد از این که موقعیت هود ایمن شد، سیم منبع تغذیه را نیز مجددا وصل کنید.

10. قطعات را به موقعیت خود بازگردانید

در این مرحله شما باید تمامی قطعاتی که از هود جدا نموده اید را دوباره در موقعیت خود قرار داده و آن ها را نصب کنید. به این منظور ابتدا پنل های کناری دستگاه را نصب نموده و سپس اتصال سیم متصل به لامپ ها را برقرار کنید. حالا پنل زیرین را با استفاده از پیچ در موقعیت خود قرار داده و در نهایت فیلترها را به جایگاه خود بازگردانید.

پس از پشت سرگذاشتن این مراحل برای کسب اطمینان، شرایط تمامی اتصالات را مورد آنالیز قرار داده و در صورت احتیاج اصلاحات لازم را اعمال کنید.

.

برای تعمیر هود از برترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

محاسبه قیمت برای شما

11. جریان برق را وصل کنید

پس از به اتمام رسیدن مراحلی که تا به اینجا به آن ها اشاره کردیم، جریان برق را متصل کنید تا جریان برق وارد مدار هود گردد. پس از وصل شدن جریان برق، با روشن کردن هود عملکرد موتور دستگاه را چک نموده و از صحیح بودن این عملکرد مطمئن شوید.

در این مقاله از مجله وبلاگ نت قشم کوشش کردیم تا با مرور نکات لازم به منظور تعمیر موتور هود و تعویض موتور هود، در این فرایندها به شما یاری کنیم. شما با توجه به این نکات می توانید اقدامات لازم در راستای تعمیر سوختگی موتور هود را در نظر گرفته و عملکرد صحیح این دستگاه را در مدت زمان کوتاهی بازیابی کنید. صرفا توجه داشته باشید که رعایت نکات ایمنی در این فرایند اولویت اصلی بوده و شما تحت هیچ عنوانی نباید سلامت خود را در معرض خطر قرار دهید.

در صورتی که در مرحله ای از صحیح بودن اقدامات مطمئن نبودید، این فرایند را متوقف نموده و تعمیر موتور هود خود را به یک فرد متخصص بسپارید. کارشناسان مجرب وبلاگ نت قشم به منظور تعمیر و تعویض موتور هود در کنار شما خواهند بود و شما می توانید با استفاده از خدمات این متخصصین، با اطمینان خاطر به یک نتیجه ایده آل دست پیدا کنید. امیدواریم که از مطالعه این مقاله بهره برده باشید.

منبع: آچاره

به "تعویض و تعمیر موتور هود آشپزخانه به روش ساده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تعویض و تعمیر موتور هود آشپزخانه به روش ساده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید