تعویض بک لایت تلویزیون ایکس ویژن [علائم خرابی]

به گزارش وبلاگ نت قشم، تعمیر تلویزیون کار مهم و حساسی است و خیلی اوقات تعمیر خرابی تلویزیون به راحتی و در خانه امکان پذیر نیست و باید به وسیله یک فرد متخصص انجام گردد؛ اما تعویض بک لایت تلویزیون ایکس ویژن از جمله مواردی است که در صورت برخورداری از مهارت فنی کافی، می توان آن را در خانه انجام داد.

تعویض بک لایت تلویزیون ایکس ویژن [علائم خرابی]

بک لایت چیست؟

قبل از این که درباره تعویض بک لایت شرح دهیم، ابتدا باید بدانید که بک لایت چیست. بک لایت همان نور پس زمینه تلویزیون است که باعث می گردد تلویزیون تصویری باکیفیت ارائه کند و بدون آن، شما برای تماشای تصویر باید حتما فرایند تعمیر تلویزیون را پشت سر بگذارید. به بیان دیگر کیفیت تصویر تلویزیون به کیفیت بک لایت استفاده شده در تلویزیون بستگی دارد.

در تلویزیون های ال سی دی از بک لایت هایی با لامپ های فلورسانت استفاده می گردد که باعث فراوری گرمای زیادی می شوند؛ اما در تلویزیون های ال ای دی از لامپ های ال ای دی استفاده می گردد که هم کم مصرف هستند و هم کیفیت تصویر را افزایش می دهند. در این مدل بک لایت، لامپ ها روی یک پنل قرار می گیرند و سپس در تلویزیون قرار داده می شوند. در این حالت نیز لامپ ها یا به صورت ردیفی و مستقیم روی پنل یا در لبه های تلویزیون قرار می گیرند که ضخامت کمتری هم دارند.

مسائل احتمالی در تعویض بک لایت تلویزیون ایکس ویژن

از جمله مسائلی که ممکن است در زمان تعویض بک لایت تلویزیون ایکس ویژن پیش بیاید، می توانیم به این موارد اشاره کنیم:

  • پایین آمدن کیفیت تصویر یا دوتایی شدن رنگ تصویر به دلیل انتخاب بک لایت اشتباه
  • عدم استفاده از قطعات اصلی و اورجینال می تواند منجر به ارائه تصویری بی کیفیت گردد.
  • در صورت تعویض یک ردیف از لامپ های بک لایت تلویزیون ایکس ویژن، مدتی بعد لامپ های قدیمی تر سوخته و لامپ های نو روشن باقی می مانند. پس بهتر است که بک لایت به طور کامل عوض گردد.

معرفی انواع بک لایت های تلویزیون ایکس ویژن

  • بک لایت شاخه ای از شاخه های افقی تشکیل می گردد که لامپ ها در فاصله های مشخصی از هم روی آن قرار می گیرند و نور را مستقیماً به صفحه می تابانند.
  • بک لایت لبه ای در لبه صفحه تلویزیون قرار می گیرد و در نتیجه لامپ ها با تراکم بیشتری در کنار هم روی نوار قرار می گیرند. در این حالت ضخامت تلویزیون کم می گردد.

نشانه های خرابی بک لایت تلویزیون ایکس ویژن

  • تلویزیون صدا دارد ولی تصویر ندارد.
  • روی صفحه لکه یا هاله ایجاد می گردد.
  • در تصویر نقاط نورانی وجود دارد.
  • نیمی از تصویر سیاه شده است.
  • تصویر قطع ووصل می گردد یا چشمک می زند.
  • لوگوی ایکس ویژن به نمایش در می آید و تصویر قطع می گردد.

آنالیز دلیل سوختن بک لایت تلویزیون ایکس ویژن

زمانی که قصد تعویض بک لایت تلویزیون را دارید، باید ابتدا دلیل سوختن آن را آنالیز کنید. سوختن تلویزیون ایکس ویژن می تواند بنا به دلایل مختلفی رخ دهد که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد:

1. استفاده کردن از قطعات با کیفیت میانه

استفاده از بک لایت بی کیفیت باعث می گردد تا لامپ های بک لایت زودتر از زمان مورد انتظار بسوزند و کیفیت تصویر پایین بیاید. در این صورت باید برای تعویض بک لایت تلویزیون ایکس ویژن اقدام کنید و مطمئن شوید که این بار از قطعه اصل و اورجینال و باکیفیت استفاده می کنید.

2. استفاده کردن مداوم از تلویزیون

روشن بودن مداوم تلویزیون باعث داغ شدن تلویزیون می گردد و گرم شدن موجب مستهلک و فرسوده شدن قطعات تلویزیون خواهد شد. بهتر است که در ازای هر 2 یا 4 ساعت استفاده، تلویزیون را به مدت 15 تا 20 دقیقه خاموش کنید.

3. سوختن بک لایت تلویزیون ایکس ویژن بر اثر گرمای محیط

در صورتی که تلویزیون در فضایی مانند کنار شوفاژ یا بخاری، نور مستقیم آفتاب یا نزدیک به آشپزخانه قرار بگیرد، باعث می گردد تا تلویزیون و قطعات آن داغ شوند و همان طور که قبلاً گفتیم، داغ شدن قطعات تلویزیون از جمله بک لایت را می سوزاند.

4. میزان روشنایی نور تصویر تلویزیون بالا است

زمانی که تلویزیون را می خرید، تنظیمات نور تلویزیون روی بیشتری میزان واقع شده است تا برترین کیفیت تصویر را ارائه دهد. این موضوع باعث می گردد تا لامپ ها از بیشتری میزان انرژی خود استفاده نمایند و زودتر از رمان استاندارد بسوزند. برای جلوگیری از این مشکل نور صفحه تلویزیون را کم کنید یا در حالت پویا قرار دهید تا متناسب با نور محیط کم و زیاد گردد. در صورتی که می خواهید نور صفحه را به صورت دستی تنظیم کنید، آن را روی 60 تا 80 قرار دهید.

5. سوختن بک لایت تلویزیون ایکس ویژن بر اثر جدا شدن بک لایت از سینی خنک نماینده

گرمای لامپ ها از طریق سینی فلزی که در پشت لامپ ها واقع شده است خارج می گردد تا از خرابی لامپ ها جلوگیری کند. در صورتی که لامپ ها از سینی فاصله بگیرند، دیگر گرمای لامپ ها به بیرون از تلویزیون منتقل نمی گردد که منجر به سوختن زودتر از موعد لامپ های بک لایت خواهد شد.

لامپ ها از طریق چسب یا گیره های فلزی به سینی وصل می شوند. اگر چسب استفاده شده کیفیت پایینی داشته باشد یا در آن از گیره های مناسبی استفاده نشده باشد، لامپ ها می سوزند.

برای تعمیر تلویزیون در منزل از برترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

محاسبه قیمت برای شما

دلیل خاموش شدن تلویزیون ایکس ویژن

  1. خراب شدن مین برد تلویزیون
  2. فرسوده شدن قطعات مین برد
  3. استفاده کردن از کابل HDMI نامرغوب
  4. استفاده از فلش مموری ویروسی
  5. خراب شدن آی سی برد پاور
  6. نوسانات برق

دلیل روشن نشدن تلویزیون ایکس ویژن

  1. وجود مشکل در پریز برق
  2. خراب بودن کابل برق تلویزیون
  3. خرابی برد تغذیه
  4. ویروسی شدن مین برد
  5. خراب شدن ریموت کنترل

نحوه تعویض بک لایت تلویزیون ایکس ویژن

برای تعویض بک لایت تلویزیون ایکس ویژن 2 روش وجود دارد. شما هم می توانید کل بک لایت را عوض کنید که هزینه نسبتاً زیادی دارد. در صورتی که می خواهید کل بک لایت را عوض کنید، مطمئن شوید که یک بک لایت اورجینال و باکیفیت تهیه می کنید. روش دیگر این است که کل لامپ های بک لایت را آنالیز و لامپی که خراب شده است را پیدا کنید و برای تعویض آن اقدام کنید.

بیشتر بخوانید: معرفی انواع پورت های تلویزیون و کاربردشان

کلام آخر

اگر کیفیت تصویر تلویزیون شما دچار افت شده است، احتمالاً مشکل از بک لایت است. برای تعویض بک لایت تلویزیون ایکس ویژن باید از مهارت کافی برخوردار باشید. این کار را با دقت و به آرامی انجام دهید تا آسیبی به تلویزیون وارد نگردد. بعلاوه از قلم نیاندازید که وبلاگ نت قشم چاره کاره و شما با استفاده از خدمات تخصصی وبلاگ نت قشم می توانید تلویزیون خود را مثل روز اول نو کنید.

منبع: آچاره

به "تعویض بک لایت تلویزیون ایکس ویژن [علائم خرابی]" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تعویض بک لایت تلویزیون ایکس ویژن [علائم خرابی]"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید