گردشگری رویداد همچنان اندر خم کوچه غربت، روز ملی عطار نیشابوری

به گزارش وبلاگ نت قشم، این مجموعه بی نظیر می تواند بهانه رویدادی بزرگ و چند روزه در نیشابور باشد . فرصتی که کشور همسایه ایران ترکیه با وجود آرامگاه مولانا از آن سود برده و سالیانه هزاران جهانگرد خارجی را جذب و عایدی چشمگیری نصیب اقتصاد خود می کند.

گردشگری رویداد همچنان اندر خم کوچه غربت، روز ملی عطار نیشابوری

وبلاگ نت قشم: هما حاصلی ، توریسم / در تقویم ایران امروز 25 فروردین ماه به عنوان روز ملی عطار نیشابوری نامگذاری شده است. روزی به نام شاعر و عارفی پرآوازه ونویسنده آثار ارزشمند و گرانسنگی چون تذکره الاولیا ، الهی نامه، اسرار نامه، مصیبت نامه، وصلت نامه، بلبل نامه، بی سر نامه، منطق الطیر، جواهر الذات، حیدر نامه، مختار نامه، خسرو نامه، اشتر نامه و مظهر العجایب که هر کدام می تواند ظرفیتی بزرگ برای داستان سرایی واز قبل آن توسعه بازار توریستی کشور باشد.

شیخ فریدالدین عطار نیشابوری در قریه کدکن یا شادیاخ که در آن زمان از توابع شهر نیشابور بوده به جهان آمد. وی به رسم سالکان قسمتی از عمر خود را مشغول سفر بود و از مکه تا ماوراءالنهر به مسافرت پرداخت و در این سفرها با مشایخ و بزرگان زمان خود دیدار کرد و سرانجام به نیشابور بازگشت و تا سرانجام عمر در آنجا زیست.

آرامگاه شیخ فریدالدین عطار در نیشابور واقع است ؛ شهری اساطیری در فاصله 127 کیلومتری مشهد که در طول تاریخ مهد بسیاری از دانشمندان، علما، شعرا و متصوفه بوده است.

دکتر شفیعی کدکنی درباره این شهر گفته نیشابورفشرده ای است از ایران بزرگ، چرا که مفاخر و مشاهیر بزرگی همچون خیام، عطار، امامزداه محروق، بی بی شطیطه، و فضل ابن شاذان این شهر را شُهره آفاق کرده اند. بوژان ،خرو، دیزباد ، باغرود ، بینالود و معادن فیروزه را هم را ه به نیشابور اضافه کنی به مقصدی می رسی که در نوع خود بی همتاست و این مجموعه بی نظیر می تواند بهانه رویدادی بزرگ و چند روزه در نیشابور باشد . فرصتی که کشور همسایه ایران ترکیه با وجود آرامگاه مولانا از آن سود برده و سالیانه هزاران توریست خارجی را جذب و عایدی چشمگیری نصیب اقتصاد خود می کند.

وجود آرامگاه مشاهیری چون عطار در چندین شهر ایران لزوم توجه ویژه به توسعه توریستی ادبی و رویکردی استراتژیک را یادآور می شود که درایام نکوداشت این مشاهیر نباید تنها به برنامه هایی تکراری وفرمالیته بسنده کرد و مقوله ویژه جذب توریست را نادیده گرفت.

رویدادهایی که در یک مقصد توریستی رخ می دهند می توانند به عنوان منبعی مهم برای جذب توریستان تلقی شود . جذب توریستان به یک منطقه ، جلب توجه رسانه ها و اعتبار دهی و مطرح نمودن آن ،ایجاد تحرک مالی - اجتماعی و روحیه بخشی به جامعه محلی ، تشویق توریستان به تکرار بازدید از یک محل ،جلب منابع برای تجدید حیات مالی، اجتماعی، فرهنگی یا حتی سیاسی یک مقصد توریستی از جمله مزیت های توریستی رویداد محور است و روز بزرگداشت عطار فرصتی طلایی است برای برگزاری رویدادی بین المللی که با مدیریت و برنامه ریزی صحیح می توان از آن بهره برد و نیشابور را به مقصد توریستان ادبی و دوستداران ادب فارسی مبدل ساخت.

منبع: توریسم آنلاین

به "گردشگری رویداد همچنان اندر خم کوچه غربت، روز ملی عطار نیشابوری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گردشگری رویداد همچنان اندر خم کوچه غربت، روز ملی عطار نیشابوری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید