کامپیوتر گیمینگ در برابر کامپیوتر معمولی؛ 10 تفاوت کلیدی که باید بدانید

به گزارش وبلاگ نت قشم، اگر هنوز وارد دنیای بازی های کامپیوتری نشده اید و یک کیس دستکاپ گیمینگ اسمبل نکرده اید، احتمالا برای شما این سوال ایجاد شده که یک کامپیوتر گیمینگ دقیقا چه تفاوت هایی نسبت به کامپیوترهای معمولی دارد؟ از بسیاری جهات طبیعتا با شباهت های زیادی روبرو هستیم ولی از سوی دیگر نمی توانیم تفاوت ها را هم نادیده بگیریم.

کامپیوتر گیمینگ در برابر کامپیوتر معمولی؛ 10 تفاوت کلیدی که باید بدانید

معمولا زمانی که به فکر اسمبل کردن کیس کامپیوتر می افتید، بیشتر کاربران می خواهند یک کیس گیمینگ و قدرتمند را آماده نمایند. در هر صورت در ادامه به 10 تفاوت کلیدی بین کامپیوتر گیمینگ و کامپیوتر معمولی می پردازیم. اگر هم از جمله کاربرانی هستید که علاقه زیادی به اسمبل کردن کیس ندارید، برای خرید کیس اسمبل شده می توانید به وبلاگ نت قشم سر بزنید.

توجه زیاد به قابلیت ارتقا پذیری

یکی از تفاوت های بزرگ بین این دو نوع کامپیوتر این است که کامپیوترهای گیمینگ، حداقل مدل های خوب آن ها، با در نظر گرفتن قابلیت ارتقاء اسمبل می شوند. چه بخواهید چند سال بعد پردازنده یا کارت گرافیک خود را عوض کنید یا صرفا بخواهید حافظه و رم بیشتری اضافه کنید، باید قطعات خود را بر اساس این قابلیت انتخاب کنید. برای مثال، اگر یک کامپیوتر گیمینگ با مادربرد AM5 و یکی از پردازنده های Ryzen 7000 بسازید، به راحتی می توانید پردازنده های Ryzen 8000 یا Ryzen 9000 را بدون احتیاج به تعویض مادربرد روی آن نصب کنید.

اولویت قرار دادن جذابیت ظاهری

برخلاف یک کامپیوتر گیمینگ که ظاهرش هم به مقدار کارایی اش اهمیت دارد، هدف اصلی یک کامپیوتر معمولی ارائه کارایی اولیه و برآورده کردن احتیاجهای پایه ای است. به همین علت، ظاهر کامپیوتر در اولویت های بالای فراورینمایندگان قرار نمی گیرد. در مقابل، آماده کردن یک کامپیوتر گیمینگ اغلب با عشق و علاقه همراه است؛ بنابراین، زیبایی شناسی بخش جدایی ناپذیر این کامپیوترهاست. به همین دلیل است که سازندگان کامپیوترهای گیمینگ هزینه بیشتری برای کارت گرافیک های سفید، کیس های خاص و رم های RGB پرداخت می نمایند.

حتی اگر به سراغ خرید کیس آماده گیمینگ بروید، بعید است با ظاهری خسته نماینده و شبیه به کامپیوترهای اداری روبرو شوید. یک کامپیوتر خوش ساخت، لذتی را که از استفاده روزانه از آن می برید را تقریبا در تمام طول عمرش افزایش می دهد.

استفاده از پاور قدرتمند

در حالی که کامپیوترهای معمولی اغلب از پاورهای بدون نام و نشان با عملکرد غیرقابل اطمینان استفاده می نمایند، یک کامپیوتر گیمینگ به احتمال زیاد از یک مدل معتبر و با نقدهای مثبت استفاده می نماید که احتمال خرابی آن و در نتیجه، آسیب به سایر قطعات باارزش شما پایین باشد. علاوه بر این، کامپیوترهای معمولی تنها به حداقل توان خروجی مورد احتیاج از پاور مجهز شده اند؛ بنابراین حتی اگر کامپیوتر شما با قطعات نو سازگار باشد، فضایی برای ارتقاء کارت گرافیک یا پردازنده وجود ندارد. صرفه جویی در هزینه و انتخاب یک پاور ضعیف برای کامپیوتر گیمینگ، یکی از بدترین اشتباهاتی است که هنگام اسمبل کردن یک کامپیوتر گیمینگ نو می توانید مرتکب شوید.

پشتیبانی از مانیتورهای سریع تر

در حالی که هیچ کس شما را از وصل کردن کامپیوتر معمولی تان به برترین مانیتورهای گیمینگ موجود منع نمی نماید، اما این کار بی فایده است. برای بهره مندی از رفرش ریت بالاتر، زمان پاسخگویی سریع تر، مقدار صفحه نمایش بزرگ تر و کیفیت تصویر فوق العاده برترین نمایشگرها، به یک کامپیوتر گیمینگ قدرتمند در پشت صحنه احتیاج دارید.

کامپیوترهای معمولی برای رسیدن به تمام توانایی های یک مانیتور خمیده فوق عریض OLED با رفرش ریت بالا، مجهز نیستند. انتخاب منطقی برای استفاده با یک کامپیوتر معمولی، یک مانیتور با رفرش ریت 60 هرتز و قیمت مناسب است.

سیستم های خنک نماینده رنگارنگ

یکی از راحت ترین راه ها برای تشخیص ظاهری تفاوت این دو نوع کامپیوتر، سیستم خنک نماینده است. کامپیوتر شما هر چقدر هم معمولی باشد، بعید است روی پردازنده اش یک خنک نماینده حجیم بادی یا آبی داشته باشد. در مقابل، تقریبا تمام کامپیوترهای گیمینگ از یک خنک نماینده قدرتمند برای پایین نگه داشتن دمای پردازنده در زمان بازی و سایر فعالیت های سنگین استفاده می نمایند. با توجه به احتیاج بالای قطعات مدرن به خنک ماندن، داشتن یک سیستم خنک نماینده درست برای کامپیوترهای گیمینگ لازم است.

برخلاف کامپیوترهای گیمینگ، کامپیوترهای معمولی احتیاجی به خنک نماینده های حرفه ای، فن های اضافی برای کیس یا کیس های با گردش هوای بالا ندارند؛ چرا که سخت افزار آن ها گرمای کمتری فراوری می نماید و احتیاجی به چنین سیستم خنک نماینده قدرتمندی نیست.

مادربردهای پیشرفته

با اینکه خرید مادربردهای رده بالا لزوما به معنای دریافت همه ویژگی های موردنظر نیست، اما در کامپیوترهای گیمینگ احتیاج بیشتری به مادربردهای با مشخصات بالاتر نسبت به کامپیوترهای معمولی وجود دارد. علت این موضوع آن است که قطعات مورد احتیاج برای ساختن یک کامپیوتر گیمینگ معمولا به کانکتورها و ویژگی های نوتر و تخصصی تری روی مادربرد احتیاج دارند. در یک کامپیوتر معمولی، شما احتمالا حتی نمی دانید چه نوع مادربردی داخل سیستم تان قرار گرفته است.

کامپیوترهای کم توان احتیاجی به اسلات های M.2 NVMe متعدد، پشتیبانی از رم سریع تر، رگولاتورهای ولتاژ باکیفیت برای اورکلاک کردن پردازنده، یا هدرهای ARGB چندگانه ندارند. اما این فاکتورها هنگام انتخاب یکی از برترین مادربردهای گیمینگ ضروری هستند.

رم پرقدرت

حافظه رم یکی دیگر از بخش هایی است که کامپیوترهای گیمینگ را از کامپیوترهای معمولی جدا می نماید. در کامپیوتر گیمینگ، باید روی فرکانس، تأخیر (latency) و کیفیت رم خود دقت بیشتری داشته باشید. یک کامپیوتر معمولی به هیچ رم خاصی فراتر از یک کیت DDR4 با سرعت میانه احتیاج ندارد، در حالی که حتی برای یک کامپیوتر گیمینگ مالی هم نباید سراغ کیت هایی پایین تر از DDR4 3600 MHz CL16 بروید.

در خصوص اندازه رم مورد احتیاج، یک کامپیوتر معمولی با 8 گیگابایت رم به شرطی که چند کار را همزمان انجام ندهید، عملکرد خوبی خواهد داشت. با این حال، برای یک کامپیوتر گیمینگ، حداقل 16 گیگابایت رم برای اجرای روان بازی ها و برنامه های پس زمینه ایده آل است. برترین رم برای بازی، ترکیبی از بالاترین سرعت، پایین ترین تأخیر و سایر ویژگی ها را ارائه می دهد تا برترین عملکرد را برای کامپیوتر گیمینگ شما رقم بزند.

حافظه SSD پرسرعت

اگرچه امروزه بیشتر کامپیوترهای معمولی حداقل از یک SSD با ظرفیت 240 گیگابایت بهره می برند، اما این نوع SSD است که اغلب آن ها را از کامپیوترهای گیمینگ متمایز می نماید. یک کامپیوتر معمولی به احتمال زیاد از یک SSD مبتنی بر PCIe 3.0 استفاده می نماید، در حالی که در یک کامپیوتر گیمینگ نو، چیزی قدیمی تر از یک SSD از نوع Gen4 NVMe نخواهید دید. حتی بعضی از کامپیوترهای گیمینگ رده بال از نوترین SSD های Gen5 بهره می برند که می توانند از سرعت 10,000 مگابایت بر ثانیه عبور نمایند و به لطف فناوری DirectStorage منجر به زمان بارگذاری (loading) بسیار سریع تر شوند.

بعضی از کامپیوترهای از قبل اسمبل شده حتی با SSD های NVMe عرضه نمی شوند و به جای آن از SSD های مقرون به صرفه تر 2.5 اینچی یا M.2 SATA استفاده می نمایند. این نوع SSDها با اینکه بسیار سریع تر از HDD های سنتی هستند، اما همچنان با برترین SSD های گیمینگ فاصله زیادی دارند.

پردازنده های مبتنی بر هسته های زیاد و کش فراوان

اگرچه کارت گرافیک (GPU) مسئول انجام کارهای سنگین در کامپیوترهای گیمینگ است، اما پردازنده (CPU) نیز بی اهمیت نیست. به طور کلی بازی ها برای اجرا به بیش از 6 هسته پردازنده احتیاج ندارند. اما این روند در حال تغییر است - بعضی از نوترین عناوین مانند Cyberpunk 2077 و Alan Wake 2 می توانند حتی پردازنده های 8 هسته ای را نیز تحت فشار قرار دهند، به این معنی که سال جاری شاید پایان سال ارتقاء به یک پردازنده 8 هسته ای باشد. علاوه بر این، برترین پردازنده های گیمینگ با حافظه کش L3 بیشتر، می توانند در مقایسه با سایر مدل ها افزایش فریم ریت (FPS) قابل توجهی را ارائه دهند.

یک کامپیوتر معمولی به راحتی می تواند با یک پردازنده 4 هسته ای کار خود را انجام دهد. برای اجرای کارهای روزمره مانند کارهای اداری، وب گردی، تماشای ویدیو و موارد دیگر، به قدرت پردازنده های 6 یا 8 هسته ای احتیاج ندارد. از طرف دیگر، کامپیوترهای گیمینگ احتیاج دارند تا CPU و GPU شما به طور موثر با هم هماهنگ باشند تا از هدر رفتن عملکرد کارت گرافیک جلوگیری گردد. بنابراین، کامپیوترهای گیمینگ معمولاً نه تنها از کارت گرافیک قدرتمندتر بلکه از پردازنده های بهتری نیز بهره می برند.

کارت گرافیک همه فن حریف

مهم ترین تفاوت بین یک کامپیوتر گیمینگ و یک کامپیوتر معمولی، کارت گرافیک مجزا و قدرتمندی است که می تواند بازی های سنگین را اجرا کند. یک کامپیوتر معمولی علاوه بر گرافیک مجتمع روی پردازنده، ممکن است کارت گرافیک مجزا هم داشته باشد، اما به طور کلی این کارت گرافیک یک مدل ابتدایی است که برای بازی طراحی نشده.

کارت گرافیک اغلب علت اصلی گران تر بودن کامپیوترهای گیمینگ نسبت به کامپیوترهای معمولی محسوب می گردد. اما اگر هدف شما لذت بردن از نوترین عناوین با تمام جزئیاتشان است، بدون یک پردازنده گرافیکی (GPU) قدرتمند نمی توانید به این هدف برسید. خوشبختانه، با یک کامپیوتر گیمینگ میان رده، به راحتی می توانید به بالاترین عملکرد در رزولوشن 1080p و عملکرد قابل قبول در رزولوشن 1440p دست پیدا کنید.

سخن پایانی

برخلاف تصور بعضی، کامپیوترهای گیمینگ صرفا یک ترفند بازاریابی برای فروش بیشتر کامپیوترها نیستند. تفاوت های واقعی و عمیقی وجود دارد که آن ها را نسبت به کامپیوترهای معمولی قدرتمندتر، قابل تنظیم تر و قابل ارتقاءتر می نماید. در حالی که یک کامپیوتر معمولی برای انجام کارهای پایه ای و روزمره کفایت می نماید، یک کامپیوتر گیمینگ می تواند عملکرد عالی در بازی ها ارائه دهد و بعلاوه در سایر کارهای محاسباتی سنگین مانند ادیت ویدیو، استریم و رندرگیری سه بعدی بدرخشد.

منبع: XDA

منبع: دیجیکالا مگ

به "کامپیوتر گیمینگ در برابر کامپیوتر معمولی؛ 10 تفاوت کلیدی که باید بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کامپیوتر گیمینگ در برابر کامپیوتر معمولی؛ 10 تفاوت کلیدی که باید بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید