چگونه برای شغل های حوزه تکنولوژی رزومه بنویسیم؟
به گزارش وبلاگ نت قشم، به دست آوردن شغل در حوزه تکنولوژی کار خیلی سختی نیست. اما در این زمینه به غیر از داشتن مهارت های لازم، باید نفر مقابل را برای استخدام خود متقاعد کنید و اولین مرحله برای این کار، ارائه رزومه مناسب است.

استخدام نمایندگان ابتدا کارجو ها را به وسیله رزومه ارزیابی و چینش می نمایند و به همین دلیل در صورت نداشتن یک رزومه مناسب، نمی توانید از این مرحله عبور کنید. در ادامه به نکاتی که برای نوشتن رزومه مربوط به شغل های حوزه تکنولوژی باید توجه کنید، می پردازیم.
اطلاعات تماس دقیق ارائه کنید
اطلاعات تماس یکی از بخش های ضروری رزومه محسوب می گردد که معمولا در بخش فوقانی آن قرار می گیرد. حتی اگر شما در حوزه خود برترین هم باشید، در صورت قرار ندادن اطلاعات تماس طبیعتا کسی نمی تواند با شما ارتباط برقرار کند. بعلاوه معمولا در این بخش از رزومه لینک مربوط به پروفایل لینکدین هم قرار می دهند و اگر برنامه نویس هستید، بهتر است لینک گیت هاب خود را هم بگذارید.
ارائه خلاصه از دستاوردهای شغلی
در رزومه باید به طور خلاصه تعدادی از مهم ترین دستاورهای دوران کاری خود را عنوان کنید تا فرد موردنظر فقط با یک نگاه بتواند آن ها را بخواند. در رزومه باید بنویسید که در شغل های خود چه نقشی برای بهبود شرکت ایفا نموده اند. بهتر است این نکات را با توجه به شرکت موردنظر که خواهان کار کردن در آن هستید، شخصی سازی کنید.
تعیین کردن مهارت های فنی مربوط به شغل
در حوزه تکنولوژی صدها تخصص مختلف وجود دارد و بنابراین در رزومه با توجه به شغل موردنظر، باید بین 5 تا 10 مهارت مرتبط با شغل را عنوان کنید. در این زمینه بعضی از کارجو ها تعداد زیادی مهارت مهم و غیر مهم را عنوان می نمایند اما در کل باید مهارت های ذکر شده در آگهی شغلی را در رزومه خود بنویسید.
نشان دادن راستا شغلی
با نشان دادن راستا شغلی، استخدام نماینده بهتر می تواند روند پیشرفت شما را مشاهده کند. با آخرین موقعیت شغلی آغاز کنید و در پی آن به فعالیت های طی شده در 5 سال گذشته بپردازید. بهتر است برای نشان دادن تاثیر خود، از اعداد استفاده کنید ولی در کل نباید برای این اعداد اغراق کنید زیرا احتمالا در خصوص این اعداد باید توضیحات مفصلی را ارائه کنید.
ارائه فهرست از مدارک مهم
اگرچه برای شغل های حوزه تکنولوژی مدارک مختلف اهمیت زیادی ندارند، اما بعضی شرکت ها به مدارک دانشگاهی و دیگر موارد این چنینی اهمیت زیادی می دهند. بنابراین در کنار مهارت، داشتن مدارک موردنیاز شانس دریافت شغل را افزایش می دهد. در این زمینه هم لازم نیست زیاده روی کنید و به غیر از مدرک دانشگاه، حدود 2 مدرک جانبی را هم می توانید ذکر کنید.
پروژه های مرتبط
با توجه به شغلی که خواهان دستیابی به آن هستید، می توانید در روزمه در خصوص پروژه های اجرا شده مرتبط با آن هم بنویسید. به عنوان مثال اگر مدتی کارآموز بوده اید یا در مسابقات مربوط به شغل مورد درخواست شرکت نموده اید، می توانید به طور خلاصه این موارد را در رزومه قرار دهید.
شخصی سازی رزومه برای شغل های مختلف
یک رزومه کاملا معمولی و بدون نکته خاص، شانس شما را برای پذیرش شغل کاهش می دهد. به طور کلی بهتر است با توجه به هرکدام از جزئیات هرکدام از شغل ها، رزومه خود را تا حدی شخصی سازی کنید. با این کار شانس موفقیت شما برای دریافت شغل موردنظر به طور قابل توجهی بیشتر می گردد.
قالب و طراحی حرفه ای
برای رزومه چند قابل حرفه ای و فراگیر وجود دارد که بهتر است از همین قالب ها استفاده کنید. رزومه باید سیاه و سفید و ساده باشد و از فونت عجیب و غریبی هم نباید استفاده کنید. خوشبختانه با کمی جستجو می توانید به هزاران نمونه رزومه مناسب به زبان فارسی و انگلیسی استفاده کنید و از همین نمونه ها قادر به الگوبرداری هستید.
مختصر و شفاف
معمولا استخدام نمایندگان زیر 1 دقیقه برای هر رزومه وقت می گذارند. بنابراین رزومه شما باید کاملا خلاصه و شفاف نوشته شده باشد. به طور کلی باید فقط مهم ترین نکات را در خصوص خود مطرح کنید تا رزومه بیشتر از یک صفحه نگردد. البته بعضی افراد که سابقه بسیار گسترده ای دارند رزومه دو صفحه ای هم ارائه می دهند ولی در کل رزومه یک صفحه ای، استاندارد همه شمول محسوب می گردد.
نداشتن غلط نگارشی و املایی
در حوزه های فنی افراد زیادی در پی استخدام در کشورهای دیگر هستند و به همین دلیل در رزومه های انگلیسی بعضی افراد غلط های املایی و نگارشی دیده می گردد. چنین غلط هایی برای شما بسیار گران تمام می گردد و برای این کار می توانید از ابزارهای آنلاین مانند Grammarly استفاده کنید.
منبع: MakeUseOf
منبع: دیجیکالا مگ