پژوهشگران با آنالیز بیشتر از 700 ترانه به ویژگی های کلی ترانه های احساس برانگیزی که مو بر تن راست می نمایند، پی بردند!

به گزارش وبلاگ نت قشم، موسیقی ها و ترانه های خوب زیادند، اما یک دسته از آنها، این ویژگی را دارند که حس به خلسه برنده و منجمدنماینده ای در فکر ما ایجاد می نمایند، انگار مو بر تن ما راست می گردد و به یک ارگاسم معنوی و فکری خاص می رسیم و از این جهان جدا می شویم.

پژوهشگران با آنالیز بیشتر از 700 ترانه به ویژگی های کلی ترانه های احساس برانگیزی که مو بر تن راست می نمایند، پی بردند!

ما وقتی این ترانه ها را می شنویم، به حالت دیگری می رویم. اگر در حال ورزش شدید مثل یک دوی سنگین باشیم، انگار یک لحظه درد عضلات و نفس نفس زدن خود را فراموش می کنیم و بر شتابمان می افزاییم. اگر درد و رنجی در زندگی داریم، انگار یک لحظه از آنها جدا می شویم و از زاویه ای بالاتر به آنها می نگریم.

اما این ترانه های احساس برانگیز چه خصوصیات مشترکی دارند؟

پیش از این تئوری هایی در خصوص آنها ابراز شده. مثلا یک تئوری می گفت که به محض آغاز ترانه با توجه به سابقه شنیداری قبلی، می دانیم که این قطعه موسقی یک قطعه اوجی در ادامه دارد و ما از قبل می دانیم که در پی پیش عایدی آن، مغزمان یک پاداش قابل توجه خواهد گرفت. پس مغزمان به یک حالت انتظار می رود ، انتظاری که می دانیم شیرینی است و با قسمت اوج ترانه، پاداش را دریافت خواهیم کرد.

به صورت تاییدکننده ای، مطالعه دیگری گفته بود که افرادی که بیشتر با شنیدن ترانه ها این حس و حال را می گیرند، کسانی هستند که بین قشر شنیداری و مرکز پاداش در مغزشان، ارتباطات نورونی بیشتری دارند و مطالعه دیگری گفته بود که این افراد همدلی یا امپاتی بیشتری نسبت به دیگران دارند.

اما یک مطالعه تازه تر هم به وسیله رمی دو فلوریان، از پژوهشکده شناختی موسیقی در دانشگاه کویین مری لندن صورت گرفته است.

در این مطالعه، او همکارش، یک لیست جالب از 700 قطعه موسیقی را که پیش از این کاربران در اسپاتیفای آنها را در گروه به خلسه برنده طبقه بندی نموده بودند، آنالیز کردند.

بعد برای اینکه ببینند اینها چه ویژگی های متمایزکننده دارند، آنها را با همینقدر موسیقی که از نظر طول، هنرمند اجراکننده و محبوبیت شرایط مشابهی داشتند، مقایسه کردند.

انتها دریافتند که معمولا ترانه های که غمگین تر هستند و ریتم آهسته تری دارند و موسیقی متنشان نسبت به گفتارشان بیشتر است، شانس بیشتری برای قراگیری در لیست ترانه های مو بر تن راست کننده دارند!

انها نتایج تحقیق خود را در نشریه i-Perception منتشر نموده اند.

اما شما اگر می خواهید این لیست جالب از 700 موسیقی را گوش کنید، می توانید این لیست در اسپاتیفای را به لیست های موسیقی خود اضافه کنید.

قطعات جالبی هستند و بسیاری از آنها برای خود من ناآشنا هستند و فرصتی هستند برای گوش کردن قطعات خوب و کشف هنرمندان تازه.

البته به نظر شخصی من این مطالعه تنها به چیزهای کلی ای دست پیدا نموده است. اما همین یافته ها می گویند که هر ریتم تند یا هر سالادی از کلمات نمی توانند مخاطب را به اوج برسانند.

باز به نظر من، در هر جامعه و شخصی متغیرهایی در مشخص احساس برانگیز بودن یک ترانه مؤثر هستند و وارد می شوند:

- سابقه و برآیند فرهنگی جامعه

-نوع ترانه هایی که قبلا گوش می نموده اید و مقدار آشنایی تان با ژانرهای مختلف موسیقی

-اینکه موسیقی را فقط گذری و برای جنباندن بدن و در مهمانی استفاده می کنید یا حس و حال شخصی از آن می برید

-دایره واژگان و مقدار مطالعه کتاب ها

-سابقه رمانتیک یا سابقه ایدئولوژیک و شخصیت شما

اما به صورت کلی نتایج مطالعه درست هستند، قطعات غمگین تر و با ریتم آهسته، تاثیر شگرفی بر ما می گذارند.

همه اینها البته قابل تعمیم به جامعه ای است که موسیقی و هنر تبدیل به یک دغدغه هنری شده باشد و نه ابزاری صرفا برای وقت گذرانی. وگرنه جامعه مسخ شده و کنترل شده عادت نموده به فست فود غذای رستوران شیک ایتالیایی را بالا می آورد، بیم و امید ترانه های غمگین سیاسی و اجتماعی و عاشفانه حسی او در ایجاد نمی نماید و نسبت به آنها لودگی می نماید و لمپن بازی درمی آورد و تنها به ترانه هایی در توصیف انحناهای بدن یار پناه خواهد برد، آن هم با بازاری ترین واژگان!

منبع

منبع: یک پزشک

به "پژوهشگران با آنالیز بیشتر از 700 ترانه به ویژگی های کلی ترانه های احساس برانگیزی که مو بر تن راست می نمایند، پی بردند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پژوهشگران با آنالیز بیشتر از 700 ترانه به ویژگی های کلی ترانه های احساس برانگیزی که مو بر تن راست می نمایند، پی بردند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید