هفته فرهنگی ایران در روسیه افتتاح شد

به گزارش وبلاگ نت قشم، هفته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه با سخنرانی سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه و رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی افتتاح شد.

هفته فرهنگی ایران در روسیه افتتاح شد

به گزارش وبلاگ نت قشم، به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، مهدی سنایی- سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه- در سخنرانی خود در آیین افتتاحیه هفته فرهنگی ایران در روسیه در مالی تئاتر مسکو گفت: در شرایطی که هیأت های رسمی بلندپایه دو کشور در روزهای آتی برای گسترش روابط سیاسی و اقتصادی، جلسات تشکیل می دهند، اجرای برنامه های فرهنگی برای ارتقای روابط و شناخت در این عرصه نیز اهمیت خاصی دارد.

او با اشاره به سنت، فرهنگ و هنر چند هزارساله ایران و سطح بالای ادبیات و هنر روسیه در عرصه بین المللی اضافه نمود: این مؤلفه ها امکان مناسبی برای گسترش همکاری های فرهنگی را در کنار حوزه های اقتصادی و سیاسی و همچنین بشردوستانه فراهم می نماید. با اضافه شدن برنامه های فرهنگی، علمی و دیپلماسی مردمی به عرصه همکاری های ایران و روسیه، همه جوانب ممکن پوشش داده می گردد.

سنایی اظهار امیدواری کرد: در آینده نیز شاهد تداوم و برگزاری چنین برنامه هایی باشیم.

وجود اشتراکات فرهنگی بین ایران و روسیه

ابوذر ابراهیمی ترکمان- رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی- نیز در سخنان کوتاهی به پیغام صلح و دوستی ملت ایران به دنیایان اشاره نمود و گفت: امروز هنرمندان مسلمان ایرانی برای نشان دادن پیغام دوستی، برادری و صمیمیت ملت ایران با سایر مردم دنیا از جمله روسیه، هنر خود را در هفته فرهنگی ایران به نمایش می گذارند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام کرد: فرهنگ و هنر ایران اسلامی مانند رودخانه ای است که از دوستی و صمیمیت سرچشمه گرفته است و هر کجا که می رود، پیغام آور صلح و دوستی میان ملت هاست. بین دو کشور ایران و روسیه مشترکات فرهنگی بی شماری وجود دارد و هر دو کشور آثار مخرب جنگ را تجربه نموده اند و پدران ما با کوله باری از تجربه تصمیم گرفتند که روابط فرهنگی گسترده ای را با یکدیگر برقرار نمایند.

او ادامه داد: حدود 200 سال پیش نخستین کتاب فارسی به روسی ترجمه و در مقابل یکصد سال پیش در ایران نخستین کتاب روسی به فارسی برگردان شد و ما اینجا آمده ایم که بگوییم، زنده باد صلح و دوستی میان ملت ها.

ولادیمیرویچ استپانوف- معاون وزیر فرهنگ روسیه- هم در این مراسم پیغام وزیر این کشور را خواند. در این پیغام آمده است: ایران و روسیه در سالیان اخیر روابط فرهنگی خود را روز بروز بیشتر نموده اند و هنرمندان، موسیقی دانان، سینماگران و سایر فعالان هنری ایران روابط دوجانبه و تنگاتنگی با یکدیگر پیدا نموده اند. رفت و آمد هیأت های فرهنگی دو کشور و ارتباطات مستقیم ناشران و هنرمندان ایران و روسیه گویای نزدیکی بیش از پیش دو کشور به یکدیگر است و ما امیدواریم روز بروز شاهد گسترش بیشتر روابط فرهنگی دو ملت باشیم.

تجلیل از شخصیت های فرهنگی روسیه

در ادامه این مراسم، از ویتالی نائو مکین- رییس انستیتوی مطالعات شرق شناسی آموزشگاه علوم روسیه، میخائیل باریسویچ پتروفسکی- مدیر موزه ارمیتاژ و ولادمیر سرگویچ مالیشف- رییس انستیتوی نسخ خطی روسیه به خاطر فعالیت های ارزشمندی که در شناساندن هر چه بیشتر فرهنگ و هنر ایرانی به مردم روسیه داشتند، تجلیل شد.

هفته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه، 12 تا 18 شهریورماه جاری به همت رایزنی فرهنگی ایران در روسیه و با همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و وزارت فرهنگ روسیه و با هماهنگی سفارت ایران در این کشور، در شهرهای مسکو و اوفا برگزار می گردد.

در طول برگزاری هفته ایران در روسیه، برنامه های مختلفی توسط گروه های موسیقی و هنرمندان فعال در زمینه صنایع دستی، قهوه خانه و سفره خانه سنتی، نقالی، کتاب آرایی برگزار می گردد و محصولات ایرانی به نمایش در خواهند آمد. تعدادی فیلم سینمایی و مستند ایرانی نیز در هفته فرهنگی ایران در مسکو به نمایش گذاشته می گردد و یک هیأت رسمی از ایران برای رایزنی و گفت وگو با مقامات فرهنگی روسیه به این کشور سفر می نمایند.

فیلم سینمایی نفس، شیار 143، پری دریایی، سکوت رعنا و فصل نرگس در طول هفته فرهنگی ایران در مسکو به نمایش گذاشته می شوند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "هفته فرهنگی ایران در روسیه افتتاح شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هفته فرهنگی ایران در روسیه افتتاح شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید