فاز نخست طرح ایجاد کریدور گردشگری در بافت تاریخی شاهرود از 10 روز آینده آغاز می گردد

به گزارش وبلاگ نت قشم، خبرگزاری مهر/ براساس اخبار منتشر شده، فاز نخست طرح ایجاد کریدور گردشگری در بافت تاریخی شاهرود از 10 روز آینده آغاز می گردد.

فاز نخست طرح ایجاد کریدور گردشگری در بافت تاریخی شاهرود از 10 روز آینده آغاز می گردد

مرتضی نظری، رئیس اداره میراث فرهنگی شاهرود در نشست خبری با حضور وبلاگ نت قشم و اصحاب رسانه به میزبانی اداره میراث فرهنگی شاهرود ضمن بیان اینکه در حوزه میراث فرهنگی با وجود بسته شدن بودجه در اردیبهشت سال گذشته اما اقدامات خوبی صورت گرفت، ابراز داشت: 11 اثر و بنا طبق بر مطالبات مردمی بازسازی و ساماندهی شد.

وی با بیان اینکه احیای بافت تاریخی و فرسوده در ستاد بازآفرینی شهری برعهده شهرداری است، اضافه کرد: با کوشش سازمان محور این ستاد برای امسال حول میراث فرهنگی نهاده شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی شاهرود بابیان اینکه عملیات اجرای سنگ فرش مسجد تکیه بازار، مسجد امام حسن (ع) و مسجد آقا در فاز نخست به وسیله ستاد و نظارت میراث شروع خواهد شد، ابراز داشت: سالهای آینده تا تکیه بیدآباد ادامه خواهد یافت و کریدور گردشگری بر این بافت تاریخی انجام می گردد.

نظری با بیان اینکه در حوزه ثبت آثار ملی، شاهرود رتبه چهارم استان قرار داشت، بیان نمود: علیرغم مسائل موجود 11 درخت در قالب شش پرونده ثبت ملی شد باغ سراب و پنج درخت موجود به ثبت رسیدند.

وی ضمن بیان اینکه پرونده ثبت هفت درخت دزیان و درختان بسطام در دستور کار قرار گرفته است، توضیح داد: اولین اثر صنعتی شاهرود برج های اردکانی یا کارخانه قند را به ثبت ملی خواهد رسید.

رئیس اداره میراث فرهنگی شاهرود ضمن بیان اینکه هشت پرونده میراث ناملموس طی امسال و 19 مورد در سال گذشته ثبت شد، اضافه کرد: مجموعه اقدامات فوق رتبه چهارم شهرستان را به رتبه دوم در حوزه ثبت آثار ملی رساند.

نظری با بیان اینکه در حوزه گردشگری طی سال گذشته شش جشنواره در قالب تعریف یک محور از کویر تا جنگل برگزار گردید، ابراز داشت: برای امسال اجرای هفت جشنواره در دست اقدام است.

وی اضافه کرد: نخستین آن جشنواره ملی انگور در تاریخ 28 شهریور خواهد بود که به وسیله جهاد کشاورزی، صندوق کشاورزی، انجمن انگور و میراث برگزار می گردد.

رئیس اداره میراث فرهنگی شاهرود ضمن بیان اینکه شهرستان شاهرود در حوزه بومگردی پتانسیل های بسیار خوبی دارد، بیان نمود: تا فروردین سال گذشته 34 اقامتگاه بومگردی وجود داشت و برگزاری جشنواره باعث شد امروز به 52 مورد برسد.

نظری ضمن بیان اینکه تسهیلات بسیار میتواند به رونق بومگردی ها یاری کند، ابراز داشت: سال 1400 کمتر از هشتصد میلیون تومان تسهیلات تبصره 18 به اقامتگاه ها تعلق میگرفت که این رقم سال گذشته به 61 میلیارد و 300 میلیون تومان رسید.

وی با بیان اینکه بودجه حوزه میراث طی سال 1400 یک میلیارد و 950 میلیون تومان بود، اضافه کرد: با دفاع عملکردی، سال گذشته مصوب به 9 میلیارد و 200 میلیون تومان رسید به نحوی که سال گذشته 250 میلیون تومان بودجه بازسازیی و چهار میلیارد تومان بودجه زیرساختی شهرستان بوده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی شاهرود ضمن بیان اینکه برای معرفی و ترویج صنایع دستی از 25 اردیبهشت سال گذشته تا به امروز 16 نمایشگاه صنایع دستی و هنر یعنی میانه ماهانه یک نمایشگاه برگزار گردید، ابراز داشت: این در شرایطی بود که با معضلات اجتماعی نیز سال گذشته در کل کشور روبرو شدیم با توجه به این موضوع نمایشگاه ها در اداراتی که بازدید کننده و تمکن مالی بیشتری داشتند با حدود شش نمایشگاه دایر شدند.

نظری ضمن بیان اینکه قبل از سال 1400 هیچ مجوز فروشگاه صنایع دستی داده نشد، توضیح داد: در کل استان 12 مجوز داده شد که هفت مورد آن در شاهرود است.

وی با بیان اینکه فروشگاه های صنایع دستی یک مورد در ابر، یک مورد در قلعه بالا، بقیه در بسطام و شاهرود قرار دارند، ابراز داشت: به تازگی نیز مجوز دو فروشگاه دیگر هم داده شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی شاهرود ضمن بیان اینکه اولین مرکز نوآوری خوشه فرش و دست بافته صنایع دستی استان سمنان وابسته به شهرک صنعتی در شاهرود راه اندازی شد، توضیح داد: برای تجهیز آن اعتباری حدود 100 میلیون تومان صرف شد.

نظری در ادامه توضیح داد: هدف از این اقدام توانند سازی صنعتگران است تا طرح های تازه تر و استفاده از امکانات بروز را داشته باشد و به نوعی آموزش ببینند.

وی اضافه کرد: در حوزه خدمات تسهیلگری نسبت به سال گذشته و سنوات قبل رشد چشمگیر این مقوله شاهد هستیم.

رئیس اداره میراث فرهنگی شاهرود بابیان اینکه سه نوع حمایت از صنعتگران وجود دارد، ابراز داشت: این حمایتها شامل ارائه تسهیلات مشاغل خانگی چهار درصدی، تبصره 18 با نرخ متغیر و تبصره 16 چهار درصدی می گردد.

نظری ضمن بیان اینکه قبل از سال 1400 حدود یک میلیارد و ششصد تومان تسهیلات خانگی وجود داشت، توضیح داد: این مبلغ سال گذشته سه میلیارد و پانصد میلیون تومان شد که بسیاری از نیازها را رفع کرد.

وی اضافه کرد: برای امسال این مبلغ به شش میلیارد رسید و به جرأت میتوان گفت در حوزه مشاغل خانگی میراث فرهنگی هم تراز صنعت و معدن است.

رئیس اداره میراث فرهنگی شاهرود بابیان اینکه یک سوم سهمیه استان در تبصره 18 به مبلغ حدود دو میلیارد تومان برای شهرستان شاهرود جذب شد، ابراز داشت: 13 نفر برای دریافت این تسهیلات به بانکها معرفی شدند.

نظری ضمن بیان اینکه بر آن شدیم تا حوزه صنایع دستی شهرستان در سطح ملی و منطقه ای معرفی گردد، توضیح داد: در این راستا نشانهای ملی افزایش یافت و توانستیم شش نشان ملی را مهر سال گذشته اخذ کنیم.

وی ضمن بیان اینکه 20 دوره توانمندسازی و آموزش در حوزه صنایع دستی طی یک سال اخیر برگزار گردید، اضافه کرد: این در حالی که هیچ بودجه ای پیرامون آموزش به اداره شهرستان داده نشده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی شاهرود ضمن بیان اینکه رویدادهای ملی بسیار بزرگ با مشارکت متولیان مانند پارک علم و فناوری برگزار و خروجی آن به صدور یک مجوز خانه خلاق منتهی شد، ابراز داشت: از سویی آذر اولین رویداد داوری نشان ملی صنایع دستی کشور برگزار می گردد.

منبع: همگردی

به "فاز نخست طرح ایجاد کریدور گردشگری در بافت تاریخی شاهرود از 10 روز آینده آغاز می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فاز نخست طرح ایجاد کریدور گردشگری در بافت تاریخی شاهرود از 10 روز آینده آغاز می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید