عفو عاملان کشتار در بغداد

به گزارش وبلاگ نت قشم، حدود شش هفته پس از انتخابات امریکا، دونالد ترامپ که همچنان سرسختانه شکست را منکر می شود، در جدیدترین اقدام جنجالی خود، در پی پیام های پی در پی صدها هوادارش برای دریافت حکم عفو رئیس جمهوری برای مجرمان کیفری و سیاسی، نه تنها افرادی که در پرونده دخالت روسیه در انتخابات 2016 دست داشته و در زندان به سر می بردند، که 4 نفر از نظامیان بلک واتر را که به اتهام کشتار غیر نظامیان عراق در سال 2007 زندانی شده بودند، عفو کرد.

عفو عاملان کشتار در بغداد

به گزارش سی ان ان، از همان روزهای نخست اعلام پیروزی جو بایدن در انتخابات 2020، سیل تماس ها و ایمیل ها به بال غربی کاخ سفید گسیل شد و همه از رئیس جمهوری شکست خورده یک خواسته را طلب می کردند؛ حکم عفو رئیس جمهوری. اما در این میان ترامپ که خود را بازنده نمی دانست بررسی درخواست ها را به مشاوران و دستیارانش سپرد. به این ترتیب یک ماه پس از عفو مایکل فلین، مشاور سابق امنیت ملی دولتش، او که این امتیاز را نشانه ای از قدرت می داند، با مشورت دستیارانش فهرستی را برای عفو کامل یا کاهش محکومیت مجرمان ارائه کرد که بار دیگر کاخ سفید را به جنجال کشاند.

به نوشته رویترز، دونالد ترامپ در فهرست اخیرش 15 نفر را مشمول عفو کامل کرده است که به باور تحلیلگران تنها نام 4 نفر از متهمان قتل عام میدان نسور بغداد در سال 2007، برای زیر سؤال بردن این تصمیم کافی به نظر می رسد. از طرفی نام جورج پاپادوپولوس مشاور سابق ترامپ در زمان انتخابات 2016 که در پرونده موسوم به روس گیت و دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری 4 سال قبل مجرم شناخته شده بود نیز دیده می شود. علاوه بر او الکس فان در زوان داماد هلندی میلیاردر روسی که به اتهام فریب در پرونده انتخابات 2016 به حبس و جزای نقدی متهم شده بود نیز بخشیده شده است. رئیس جمهوری امریکا همزمان دستور کاهش محکومیت چند مجرم دیگر را نیز داد. این لیست جنجال برانگیز در حالی از دفتر رئیس جمهوری امریکا خارج شد که درخواست سناتورهای امریکایی برای تخفیف مجازات لیزا مونتگومری 67 ساله نخستین زن محکوم به اعدام امریکا همچنان بی جواب مانده است.

هیندا شامسی، مدیر اتحادیه آزادی های مدنی امریکا در انتقاد به این عفوها موضع این نهاد را در بیانیه ای اینگونه گفت: رئیس جمهوری با این رأی به قربانیان عراقی پرونده 2007 بغداد توهین کرد. اما کاخ سفید گفت: این عفوها کمک می کند تا اشتباهات قانونی گذشته اصلاح شود.

انتقاد ترامپ از کمک کرونایی کنگره

شامگاه دوشنبه اعضای کنگره پس از بحث و تبادل نظرهای فراوان بسته کمک 900 میلیارد دلاری امریکا برای کمک به احیای اقتصاد آسیب دیده کشورشان را به تصویب رسانده و لایحه 5500 صفحه ای برای تأیید به کاخ سفید فرستاده شد. اما دونالد ترامپ که از دیروز کاخ سفید را به مقصد ویلای شخصی اش در فلوریدا ترک کرده است، نه تنها حاضر به امضای این طرح نشد بلکه با انتقاد از تخصیص بودجه در بخش سرمایه گذاری خارجی، خواستار اصلاح مبلغ کمک های نقدی به امریکایی ها تا 2 هزار دلار شد. به نوشته گاردین، رئیس جمهوری امریکا پس از ابراز نظرش در توئیتر، در پیامی ویدیویی با انتقاد از مفاد این طرح میزان بودجه به کشورهای خارجی را بسیار زیاد دانست و گفت: کنگره باید برای من یک لایحه اصلاح شده بفرستد در غیر این صورت امضای این قرارداد به دولت بعدی خواهد رسید؛ دولتی که شاید من همچنان در رأس آن باشم. این طرح رقت بار است. براساس طرح ارائه شده قرار است دستمزدی معادل 600 دلار به هر امریکایی پرداخت شود که ترامپ خواستار افزایش آن شده است. اما پس از انتشار این ویدیو، در حالی که به گفته دموکرات ها، همه بندهای آن با تأیید نماینده کاخ سفید تهیه شده، نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان امریکا به آن واکنش نشان داد و گفت: مجلس نمایندگان ماه ها برای ارائه کمک به مردم تلاش کرد اما هر بار با سنگ اندازی جمهوریخواستار روبه رو شد. حالا که رئیس جمهوری مبلغ 2 هزار دلار را نهایی کرده این هفته رأی گیری را انجام خواهیم داد. پلوسی هیچ اظهارنظری درباره ایرادات دیگر ترامپ نکرد.

آزمون سخت جمهوریخواستار و انتقاد بایدن

در حالی که از زمان اعلام نتایج انتخابات حامیان ترامپ یکی پس از دیگری از او فاصله گرفته و به رقیب پیروز چراغ سبز نشان می دهند، اما همچنان چشم ها به مهم ترین آزمون وفاداری جمهوریخواستار در ششم ژانویه و جلسه کنگره برای تأیید آرای الکترال دوخته شده است. به نوشته پولتیکو، نشست کنگره به نوعی آخرین تیر ترکش برای تغییر نتیجه انتخابات است و دونالد ترامپ با کمک مشاورانش در حال جمع آوری یاران وفاداری است که رأی کنگره به سود بایدن را زیر سؤال ببرند. او حتی در جلسه چند روز گذشته با مشاورانش، موضوع حکومت نظامی را نیز عنوان کرد اما با اعلام موضع صریح ارتش به عدم مداخله در انتخابات، در حال یارگیری و یافتن یاران وفاداری در کنگره است.

در مقابل جو بایدن نیز که کمتر از یک ماه دیگر به کاخ سفید وارد خواهد شد، ساکت نمانده و به نوشته نیویورک تایمز در سخنرانی اخیرش سکوت دولت ترامپ در برابر اقدام هکرهایی را که گفته می شود روسی هستند به نقد کشیده است: این اتفاق در زمان دونالد ترامپ رخ داده اما او انگار هیچ چیزی را ندیده است. این بی تفاوتی او واقعاً شرم آور است. حتی اگر برای او این موضوع اهمیتی نداشته باشد برای من بسیار مهم بود و از واکنش او ناامید شدم. رئیس جمهوری حتی هنوز تلاشی برای یافتن مقصران نیز نکرده است.

منبع: ایران آنلاین

به "عفو عاملان کشتار در بغداد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عفو عاملان کشتار در بغداد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید