زیباترین جاهای دیدنی اردبیل (2)

به گزارش وبلاگ نت قشم، بهار و تابستان فصل رفتن به اردبیل است. شهری که میانه دمایش در تابستان به 19 درجه می رسد و این یعنی برای فرار از گرما می توان به آن پناه برد(به استثنای برخی سال ها).

زیباترین جاهای دیدنی اردبیل (2)

اردبیل، جدا از هوای خنک و بهاری اش در دل روزهای گرم تابستان، سرزمین دشت های سرسبز، دریاچه ها و آبهای گرم و گردنه حیران هم هست و علاوه بر این عسل و آش دوغش هم بسیار محبوب است.

در نوشته قبلی مهمترین جاهای دیدنی اردبیل را معرفی کردیم و در این پست به معرفی جاذبه های اطراف شهر می پردازیم.

گردنه حیران؛ طبیعتی شگفت انگیز

سفر به اردبیل با گردنه حیران گره خورده است، گردنه ای که مثل نامش طبیعتی حیران نماینده ای دارد. حیران جهت ارتباطی آستارا به اردبیل است و در فاصله 51 کیلومتری اردبیل واقع شده.

گردنه حیران از میان جنگل های سرسبز و دره ای قشنگ می گذرد و از پایینش، رودخانه آستاراچای عبور می نماید. سرسبزی، هوای خنک گردنه و مه ای که بیشتر اوقات گردنه را پوشانده یکی از بی نظیرترین تصاویر را پیش رویمان قرار می دهد. آن پایین هم خانه های روستایی حیران واقع شده و می توان از طبیعتش بهره برد. در منابع آمده که آش دوغ گردنه حیران را نباید از دست داد. گردنه حیران تله کابین هم دارد.

در اینجا بخوانید: برترین رستوران های اردبیل و سرعین کجاست؟

دریاچه نئور؛ از زیبا ترین جاهای دیدنی اردبیل

در 48 کیلومتری جنوب شرقی اردبیل و به سمت خلخال یکی از قشنگترین دریاچه های طبیعی و آب شیرین اردبیل قرار گرفته. ریشه نام نئور کلمه ای مغولی است. در زبان مغولی به دریاچه نوور می گویند و در ترکی آذربایجانی به دریاچه کوچکی که رودخانه ای به آن نمی ریزد نئور گفته می گردد.

نئور که یکی از دریاچه های محبوب اطراف استان است از دو دریاچه کوچک و بزرگ تشکیل شده که در فصل بهار یکی می شوند و دریاچه واحدی را به وجود می آورند. نئور، منطقه ای حفاظت شده است که در بهار تعدادی ماهی قزل آلای رنگین کمان در آن رها می نمایند.

با فرا رسیدن شهریور مسابقه ماهیگیری در این دریاچه برگزار می گردد و پاییز که از راه برسد به علت سرمای هوا ماهی ها را جمع می نمایند تا سال بعد. اطراف دریاچه برای چادر زدن برترین جاست.

جهت دسترسی: پس از طی 35 کیلومتر از شهر اردبیل به سمت شهر خلخال به ده بودالالو می رسیم. بعد باید جاده ای به طول 13 کیلومتر را به سمت بالای کوه طی نموده و پس از گذر از کنار روستای عباس آباد (در فاصله 8 کیلومتری جاده و 5 کیلومتری دریاچه) به دریاچه رسید. جاده کوهستانی برای رسیدن به این دریاچه آسفالت بوده، ولی جاده دور دریاچه خاکی است.

جنگل فندقلو؛ سرزمین درختان فندق

از حیران که بگذرید با یکی از زیباترین جنگل های ایران روبرو می شوید، یعنی فندقلو.

چرا نامش فندقلوست؟ به خاطر درختان فندق بیشمارش. گونه های مختلف گیاهی این جنگل ها و حیواناتی که در آن زندگی می نمایند و بعلاوه هوای بسیار خنکش در تابستان های داغ، این منطقه را به یکی از برترین جاها برای سفر تبدیل نموده. فندقلو علاوه بر درختان گوجه سبز، سیب وحشی، ازگیل، تمشک و توت فرنگی که دارد در بهار از گل های بابونه فرش می گردد.

از اینها که بگذریم در جنگل فندقلو، استخر آبگرم مشه سویی با خاصیت درمانی اش و پیست اسکی روی چمن این منطقه هرساله گردشگران زیادی را راهی این منطقه می نماید. فندقلو در 30 کیلومتری اردبیل و 10 کیلومتری جنوب نمین قرار گرفته.

جهت دسترسی: سه راهی جاده اردبیل به آستارا در نزدیکی شهر نمین. به این ترتیب که در جهت راه اردبیل به آستارا و پیش از رسیدن به نمین جهتی سرسبز و زیبا با تابلوی راهنمای جنگل فندقلو می بینید. راه دیگر که برای رسیدن به این جنگل وجود دارد از جاده اردبیل به تهران در گردنه حیران از داخل روستای گیلده می گذرد.

دریاچه سوها؛ آبگیری بکر و زیبا

در روستای سوها، آبگیر کوچکی به همین نام قرار گرفته که به علت بکر بودن، زیبایی وصف نشدنی و هوای مه گرفته و خنکش شهره است. چرا به آن سوها می گویند؟ چون اطراف روستا پر از چشمه های کوچک و بزرگ است. دریاچه سوها که نقطه آغاز جنگل های گیلان است به آبشار لاتون هم راه دارد.

لاتون یکی از بلندترین آبشارهای گیلان است و از سوها که پیاده بروید می توانید به لاتون برسید. سوها برای آنهایی که در پی کمپینگ در ارتفاعاتند نقطه بکری است. این مطنقه در 32 کیلومتری شرق اردبیل واقع شده.

جهت دسترسی: برای رسیدن به آبشار لاتون باید ابتدا به شهر لوندویل در جهت جاده تالش به آستارا رفته و سپس راه فرعی در جهت جنوب را در پیش بگیرید تا بعد از چند کیلومتر به روستای کوته کومه برسید. برای رسیدن به آبشار باید راه مالرویی به طول تقریبی 6 کیلومتر را در دل جنگل های زیبای منطقه را طی کنید، اما پیشنهاد ما پیاده روی از جهت دریاچه سوها به سمت آبشار لاتون است.

آبگرم و آبشار سردابه

در 28 کیلومتری غرب اردبیل آبشار و آبگرم سردابه قرار گرفته، جایی که به علت خاصیت درمانی آبش چه بین خود اردبیلی ها و چه مسافران این شهر محبوب است. آبشار و آبگرم سردابه در روستایی به همین نام واقع شده. این منطقه با حدود 7 چشمه آب معدنی گرم و آبدرمانی و آبشار 30 متری اش از جاذبه های اردبیل است که حتما باید دید.

منبع: اسنپ تریپ

به "زیباترین جاهای دیدنی اردبیل (2)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زیباترین جاهای دیدنی اردبیل (2)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید