روایتی از جنگ مردانه زنان با مسائل
به گزارش وبلاگ نت قشم، آرش لاهوتی کاملا هوشمندانه فضای فیلم را از شهر بیرون برده و به دل روستاها کشانده و شاید نقطه متمایز روزهای نارنجی با سایر آثار شبیه به خودش به لحاظ محتوا، فاصله دریافت لوکیشن از فضای شهری و آپارتمانی معمول سینمای ایران است.

گروه فرهنگ و هنر وبلاگ نت قشم: عباس اسماعیل گل؛ روزهای نارنجی فیلمی به کارگردانی آرش لاهوتی، نویسندگی آرش لاهوتی و جمیله دارالشفایی و تهیه کنندگی علیرضا قاسم خان محصول سال 1396 است که این روزها راهی اکران آنلاین شده است. فیلم روزهای نارنجی که دو سال گذشته در جشنواره فیلم فجر به اکران عمومی درآمد علی رغم آنکه به پیروزیت چندانی در جشنواره فجر دست نیافت اما توانست نامزد بهترین فیلم بخش نگاه نو از سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر نیز گردد و تا حدودی نظر مساعد منتقدان و اهالی رسانه را به خود جلب کند.
شاید به جرات بتوان گفت، فیلم سینمایی روزهای نارنجی یکی از فیلم های سینمای ایران طی سالهای اخیر است که بیشترین تعداد حضور در جشنواره های خارجی را در کارنامه کاری خود دارد و در بعضی از آنان هم به افتخاراتی دست پیدا نموده است.
روزهای نارنجی که نخستین تجربه کارگردانی آرش لاهوتی به شمار میرود ، اولین نمایش جهانی آن در چهل و سومین دوره جشنواره فیلم تورنتو(TIFF) رخ داد. همچنین فیلم روزهای نارنجی پس از چندین حضور بین المللی و نامزدی در بخش بهترین فیلم جشنواره های بین المللی فیلم زوریخ و سائوپائولو، پیروز شد سه جایزه بهترین فیلم (با عنوان سینماگر عظیم تازه وارد)، جایزه کلیسای جهانی و جایزه فیپرشی را از جشنواره بین المللی فیلم مانهایم آلمان از آنِ خود کند. همچنین بازی هدیه تهرانی در این فیلم مورد تقدیر ویژه هیئت داوران جشنواره نهاده شد.
اما در مورد محتوای فیلم باید گفت، این فیلم داستان زندگی پر فراز و نشیب آبان زنی میانسال است، که واسطه استخدام کارگران زن فصلی برای کار در باغهای مرکبات شمال کشور می باشد و بازیگرانی چون هدیه تهرانی، علی مصفا، مهران احمدی، علیرضا استادی، ژیلا شاهی، رویا حسینی، صدف عسگری، لیلی فرهادپور و امین گلستانه در آن به ایفای نقش پرداخته اند.
آرش لاهوتی که ضمن کارگردانی، نویسندگی روزهای نارنجی را هم عهده دار بوده است، در این فیلم سینمایی سعی نموده است، روایتگر زنی مقاوم در مدیریت مسائل روزمره زندگی باشد، زنی که یک تنه جور بی عرضگی و تنبلی شوهرش را میکشد و تمام کوشش خود را می نماید که همزمان با انجام وظایف یک زن خانه دار، مدیریت مسایل اقتصادی خانواده را هم بر عهده گیرد و در این راستا با مسائل و سختی های فراوانی روبرو میگردد که نهایت کوشش خود را میکند بتواند همه مسائل را یکی پس از دیگری پشت سر بگذارد و در این میان با چالش ها و اتفاقات بعضا خطرناکی روبرو میگردد.
شاید در نگاه اول این سوژه برای فیلم، تکراری به نظر برسد اما آرش لاهوتی کاملا هوشمندانه فضای فیلم را از شهر بیرون برده و به دل روستاها و باغات کشانده است و شاید نقطه متمایز روزهای نارنجی با سایر آثار شبیه به خودش به لحاظ محتوا، همین فاصله دریافت لوکیشن از فضای شهری و آپارتمانی معمول سینمای ایران است، همچنین آرش لاهوتی در روزهای نارنجی به خوبی هر چه تمام تر از طبیعت سرسبز شمال کشور برای دلچسب کردن فضای بصری فیلم بهره برده است.
اما در مورد بازیگران روزهای نارنجی باید گفت، اگر نگوییم بازی هدیه تهرانی در نقش نخست این فیلم بهترین بازی این بازیگر است اما بدون شک یکی از بهترین ها و در عین حال متفاوت ترین ها است که در کنار علی مصفا زوجی پیروز را در کنار هم تجربه نموده اند.
در سرانجام باید گفت؛ روزهای نارنجی یکی از فیلم های نسبتا خوب سینما است که این روزها راهی اکران آنلاین شده است، فیلمی که در میان آثار کمدی سطح پایین نمایش خانگی، پیشنهاد قابل توجه ای برای علاقه مندان به سینما است.
منبع: خبرگزاری دانشجو