خبرنگاران لاوروف از اجرای طرح اتصال سیستم برق ایران، روسیه و آذربایجان اطلاع داد

به گزارش وبلاگ نت قشم، مسکو - خبرنگاران - وزیر امور خارجه روسیه در ملاقات با همتای آذربایجانی خود در مسکو از عزم کشورش برای اتصال سیستم برق ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان اطلاع داد.

خبرنگاران لاوروف از اجرای طرح اتصال سیستم برق ایران، روسیه و آذربایجان اطلاع داد

به گزارش روز پنجشنبه وبلاگ نت قشم، سرگئی لاوروف در ملاقات با جیحون بایرام اف با بیان این مطلب اضافه نمود: مسکو و باکو، مصمم به اجرای طرح اتصال شبکه برق روسیه، ایران و جمهوری آذربایجان هستند.

وی اضافه نمود: اتصال سیستم های برق ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان، طرح بسیار مهم و مورد احتیاج است. این طرح برای همکاریهای چندجانبه در چارچوب ایجاد چنین کوریدوری درصورتی که علیه ایران تحریم های غیرقانونی امریکا وجود نداشت، موثر، سودمند و آسان بود.

وزیر خارجه روسیه گفت: من اطمینان دارم که ما این طرح را اجرا می کنیم و برای کل منطقه اوراسیا سودمند خواهد بود.

موضوع پیوستن سیستم برق ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان از حدود 15 سال پیش مطرح است.

ایران ، روسیه و جمهوری آذربایجان در سال 1396 گروه کاری برای آنالیز اتصال شبکه های انرژی برق سه کشور ایجاد کردند.

شرکت برق سراسری روسیه در مرداد ماه سال 98 اظهار داشت: نمایندگان ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان موافقتنامه ای را برای طراحی مشترک طرح توجیه فنی و مالی پیوستن سیستم برق سه کشور در چارچوب راهگذار بین المللی شمال - جنوب امضا کردند.

در بیانیه شرکت سیستمنی اپراتور که برق روسیه را تامین می نماید، گفته شده است: این موافقت نامه میان شرکت توانیر ایران، شرکت سیستمنی اپراتور روسیه و آذر انرژی جمهوری آذربایجان امضا شده است.

در چارچوب این موافقت نامه، جنبه های فنی و مالی شرایط مختلف پیوستن سیستم های انرژی ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان مطالعه خواهد شد.

علاوه بر آن امکان تحویل نیروی برق و افزایش ظرفیت های انتقال برق بین کشورهای شرکت نماینده در موافقت نامه آنالیز خواهد شد.

لاوروف در ادامه سخنان خود بر حمایت کشورش از طرح های همکاری بین سازمان های مالی و حمل و نقل روسیه و جمهوری آذربایجان ازجمله در احداث راهگذر بین المللی حمل و نقل شمال -جنوب با مشارکت روسیه، ایران و جمهوری اذربایجان و راهگذر شرق -غرب با مشارکت ترکیه تاکید نمود.

وزیر خارجه روسیه گفت: در زمان حاضر از موضوعات مشخص که به پیشبرد طرح های حمل و نقل بین المللی یاد شده یاری می نماید می توان به ضرورت خاتمه ساخت بخش ایرانی خط آهن رشت-آستارا اشاره نمود.

وی اعلام کرد: در ملاقات امروز درباره علاقه مندی کشورهای ما برای پیشبرد جهت آستارا-باکو- آستراخان اشاره نمودیم که در چارچوب راهگذر شمال-جنوب اجرا می گردد.

وزیر خارجه جمهوری آذربایجان نیز گفت که مسائل برای اتصال شبکه های برق ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان آنالیز می گردد.

وی اضافه نمود: علاوه بر آن مراحل برای تردد در گذرگاه مرزی بین روسیه و جمهوری آذربایجان تکامل یافته تر می گردد.

وزیر خارجه آذربایجان گفت که به رغم شیوع همه گیر ویروس کرونا، حمل کالاها از جهت حمل و نقل بین المللی شمال-جنوب افزایش می یابد.

کریدور شمال - جنوب یکی از مھمترین کریدورھای ترانزیتی برای اتصال کشورھای جنوب به کشورھای شمالی، روسیه و کشورھای حاشیه دریای خزر است. موقعیت مناسب ترانزیتی و قرار دریافت در جهت اتصالی این کریدور و دسترسی ایران به سواحل خلیج فارس، دریای عمان و سواحل دریای خزر موجب شده تا ایران در سالھای اخیر بسیار مورد توجه تولیدنمایندگان عظیم مالی دنیا قرار گیرد.

کریدور شمال - جنوب مهمترین حلقه تجارت بین آسیا و اروپا است که در مقایسه با جهتهای سنتی از نظر مسافت و زمان تا 40 درصد کوتاھتر و از نظرهزینه تا 30 درصد ارزانتر است. در واقع اگر برخی جهتهای ناتمام ریلی و جادهای ایران تکمیل گردد ایران میتواند از عبور و ترانزیت کالا از خطوط ریلی و جادهای خود درآمد سرشاری از این جهت کسب کند.

موافقتنامه کریدور حمل ونقل بین المللی شمال - جنوب در شهریور ماه 1379 در سن پترزبورگ به امضای وزیران حمل و نقل سه کشور ایران، هند و روسیه رسید اما هنوز به تکمیل نشده است.

امیدواری روسیه برای عدم تکرار درگیری مرزی بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان

لاوروف در ادامه سخنان خود با حضور وزیر خارجه آذربایجان ابراز امیدواری کرد که درگیری مرزی بین این جمهوری و ارمنستان که در ماه جولای بین این دو کشور قفقازی رخ داد، دیگر تکرار نگردد.

وی گفت: در مساله قره باغ باید از تصمیماتی که توسط جامعه دنیای اتخاذ شده است، پیروی کرد. در چارچوب سازمان امنیت و همکاری اروپا، فرمت جدی برای مذاکرات درخصوص قره باغ بوجود آمده است.

وزیر خارجه روسیه گفت: بدیهی است که مذاکرات فشرده تر بد نخواهد بود اما در وهله اول برای اینکه این طرح ها را اجرا کرد باید شرایط را بهبود بخشید و از هر گونه حادثه مرزی جلوگیری کرد.

لاوروف اعلام کرد که در برنامه سران گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا، سفر به باکو و ایروان و برنامه ریزی ملاقاتی بین وزیران خارجه ارمنستان و جمهوری آذربایجان واقع شده است.

وزیر خارجه روسیه این را نیز گفت که کشورش از کوشش جمهوری آذربایجان برای عضویت ناظر در سازمان همکاری شانگهای حمایت می نماید.

درگیری مرزی بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان در اواخر تیر ماه گذشته با سشلاح های سنگین ازجمله توپخانه چندین روز ادامه داشت و شماری از نیروهای دو طرف کشته و مجروح شدند.

باکو و ایروان هر یک جداگانه، دیگری را متهم به شروع این درگیری می نمایند.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران لاوروف از اجرای طرح اتصال سیستم برق ایران، روسیه و آذربایجان اطلاع داد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران لاوروف از اجرای طرح اتصال سیستم برق ایران، روسیه و آذربایجان اطلاع داد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید