ایران 100 تولیدکننده موبایل دارد و کره جنوبی فقط یکی!

به گزارش وبلاگ نت قشم، 100 شرکت در ایران برای فراوری موبایل تسهیلات گرفته اند و این تعداد در کره جنوبی فقط 1 است. این عدد شگفت آور علاوه بر پیغام های نهان، بسیار نگران کننده است.

ایران 100 تولیدکننده موبایل دارد و کره جنوبی فقط یکی!

100 شرکت در سال 1402 برای فراوری گوشی تلفن همراه درخواست مجوز نموده و با دریافت بعضی حمایت ها و تسهیلات، فعالیت خود را شروع نموده اند. این ها صحبت های سید حسین سادات حسینی، رئیس کمیسیون تخصصی موبایل و لوازم جانبی اتاق اصناف است؛ همان شخصی که اندکی قبل گفته بود: واردنماینده های مونتاژکار خود را به عنوان فراورینماینده معرفی نموده اند و در پی ایجاد انحصار در بازار هستند.

به گزارش وبلاگ نت قشم و به نقل از دیجیاتو، هرچند ممکن است همه این شرکت ها، محصولشان را به بازار عرضه ننموده باشند اما 100 واحد فراورینماینده موبایل عدد بسیار بالایی است، نه فقط برای کشوری مانند ایران، بلکه برای پیشروترین کشورهای این حوزه. برای درک بیشتر شگفتی این اندازه فراورینماینده داخلی، بد نیست بدانید طبق اعلام مؤسسه تحقیقاتی Counterpoint، درحال حاضر 250 برند فراورینماینده موبایل در سراسر جهان فعال هستند، درحالی که این رقم در سال 2017 حدود 700 برند بوده است. می بینیم که نه تنها با گذشت زمان، فراورینمایندگان موبایل رشد ننموده اند، بلکه بیشتر آن ها به این نتیجه رسیده اند که بهتر است درهای کارخانه شان را ببندند و در این جمع، نام های بزرگی مانند ال جی، مایکروسافت و زیمنس هم به چشم می خورد.

در لیست 250 فراورینماینده جهانی موبایل، تنها نام های GLX، صاایران، ایکس ویژن و جی پلاس از ایران دیده می گردد. اگر 96 فراورینماینده دیگر ایرانی را در میان 250 برند در سراسر جهان در نظر بگیریم، به این معنی است که 29 درصد فراورینمایندگان موبایل جهان در ایران هستند.

کره جنوبی تنها یک برند فراورینماینده گوشی دارد

اوضاع از این هم عجیب تر است. کره جنوبی درحال حاضر تنها یک برند فراورینماینده تلفن همراه دارد: سامسونگ که پرتکرارترین نام در سراسر جهان است. در ژاپن 12 برند فعالیت می نمایند و این رقم در آمریکا، 11 است. تنها 40 کشور از حدود 200 کشور در جهان موبایل فراوری می نمایند.

100 فراورینماینده موبایل در ایران بیش از آنکه شگفت انگیز باشد، نگران نماینده است. نهادهای مختلف دولتی و غیردولتی چندین سال است بر طبل فراوری موبایل داخلی می کوبند اما این بار انگار شرایط فرق دارد و عزمی جزم برای تسلط موبایل ایرانی بر بازار وجود دارد. علاوه بر این ها، بر اساس تکلیف قانونی طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات تا سال 1404 باید 20 درصد بازار تلفن همراه در دست گوشی های ایرانی با سیستم عامل داخلی باشد.

در این شرایط طبیعی است مردم نگران باشند بلای بازار لوازم خانگی و خودرو، این بار موبایل هایشان را نشانه بگیرد. البته گله مردم از خودرو و لوازم خانگی در خصوص کیفیت و قیمت است اما زمانی که صحبت از دستگاهی مانند موبایل می گردد، دغدغه های امنیتی، محدودیت و قطعی اینترنت، حریم خصوصی و مانند این ها هم مطرح می گردد.

درست مانند شبکه ملی اطلاعات که بسیاری به آن طرح ملی کردن و بستن اینترنت می گویند، مسئولان، از هر طیف و جناح سیاسی تنها تکذیب می نمایند ولی نمی گردد مردم را برای این نگرانی هایشان سرزنش کرد، چراکه اگر روزی واردات موبایل خارجی محدود گردد یا تعرفه های سنگین برای واردات وضع نمایند، شاید بسیاری از مردم ناراضی باشند اما هیچ کس تعجب نخواهد کرد زیرا اولین بار نخواهد بود که با چنین ممنوعیت هایی روبرو می شوند.

5454

منبع: خبرآنلاین

به "ایران 100 تولیدکننده موبایل دارد و کره جنوبی فقط یکی!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران 100 تولیدکننده موبایل دارد و کره جنوبی فقط یکی!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید