گلایه های مدیرعامل یک شرکت تعاونی از افزایش 6 برابری قیمت مواد اولیه بطری آب معدنی

به گزارش وبلاگ نت قشم، مدیرعامل یک شرکت تعاونی با اشاره به این که قیمت مواد اولیه بطری آب معدنی افزایش 4 تا 6 برابری داشته است، گفت: اگر شرایط به همین شکل ادامه پیدا کند، کارخانه پروچشمه سوادکوه در آینده نزدیک تعطیل خواهد شد.

گلایه های مدیرعامل یک شرکت تعاونی از افزایش 6 برابری قیمت مواد اولیه بطری آب معدنی

محمود رعیتی در گفت وگو با وبلاگ نت قشم با اشاره به اینکه با وجود داشتن پروانه بهره برداری برای تهیه آب معدنی، تنها آب آشامیدنی فراوری می کنیم، اظهار کرد: مشکل تهیه مواد اولیه بطری آب آشامیدنی همچنان وجود دارد و حتی پیچیده تر نیز گردیده است.

وی با بیان این که در یک دوره ای، پتروشیمی در بورس، مواد اولیه بطری را به فراورینمایندگانی که دارای خط فراوری پریفرم و شکل اولیه بطری بودند و یا این که سهمیه داشتند می فروخت، توضیح داد: پتروشیمی، این مواد اولیه را با قیمت 5 هزار و 200 تومان به فراورینمایندگان دارای سهمیه می فروخت و آنها در بازار آزاد این مواد را تا 24 هزار تومان به مشتریان تحویل می دادند.

مدیرعامل شرکت تعاونی پرو چشمه سوادکوه، اضافه کرد: این فاصله وحشتناک قیمت برای رانت ها و دلالانی که وجود داشتند مناسب بود و صادرنمایندگان از این اختلاف قیمت وسوسه انگیز استفاده فراوانی کردند کما این که دادستانی و مجلس هم هفته پیش به این موضوع اشاره نمود.

صادرات 60 درصد مواد پتروشیمی بورس به خارج از کشور

رعیتی با بیان این که مجلس در روزهای گذشته بیان کرد که 60 درصد مواد پتروشیمی داخل بورس توسط دلالان به خارج از کشور صادر گردیده است، گفت: این موضوع موجب گردیده تا فراورینمایندگان نهایی متضرر شوند و با وجود دستور وزیر در مردادماه مبنی بر این که سهمیه به این فراورینمایندگان داده گردد، این موضوع در عمل اجرایی نشد.

افزایش 6 برابری مواد اولیه نسبت به سال گذشته

وی با اشاره به این که بیش از 120 فراورینماینده آب معدنی فاقد سهمیه خرید از بورس هستند که مشکل خرید مواد با قیمت 4 تا 6 برابر سال گذشته را دارند، اظهار کرد: بخش اعظمی از فراورینمایندگان آب معدنی که پریفرم را هم خودشان فراوری می کردند و دارای سهمیه بودند توانستند بازار را در دست بگیرند، بنابراین تقریبا از بازار حذف شدیم و در حال حاضر که بازار به دلیل سردی هوا در فراوری آب معدنی محدود می گردد مسائل فراورینمایندگان نهایی مانند شرکت تعاونی پروچشمه چندین برابر گردیده است.

رعیتی توضیح داد: در هفته گذشته به تمام مسئولان رسمی کشوری و استانی به صورت رسمی بیان کردیم که شرکت تعاونی پروچشمه در حال تعطیل شدن است و در نهایت تا دو هفته آینده تمامی نیروهای خود را به اداره کار معرفی خواهیم کرد.

بی تاثیری نوسانات ارز بر گرانی مواد اولیه

وی با اشاره به این که ارز که این روزها در بدترین شرایط چندماه گذشته قرار گرفته است هنوز 4 برابر نگردیده است اما مواد پتروشیمی 6 برابر شد، گفت: در زمانی که ارز 2 برابر و دلار حدود 8 هزار تومان بود مواد پتروشیمی 4200 را در بازار آزاد 24 هزار تومان خریداری می کردیم و و این امر نشان می دهد نوسانات ارزی خیلی به گران شدن و مسائل پس از آن ربطی ندارد.

رعیتی اظهار کرد: زمانی که مواد اولیه در بورس 5 تا 6 هزار تومان اما در بازار آزاد 24 هزار تومان است عده زیادی هستند که به هر شکلی کوشش می نمایند خود را در بورس جای دهند و یا در داخل کشور آن را به بازار آزاد بفروشند، در حالی که بر اساس نظر مجلس حدود 60 درصد این مواد به خارج صادر گردیده است.

افزایش توان رقابت با حذف سقف نظارت در بورس

مدیرعامل شرکت تعاونی پرو چشمه سوادکوه، اضافه کرد: پس از 4 ماه، هفته گذشته سقف نظارت را در بورس حذف کردند و مواد اولیه در بورس بین 15 تا 21 هزارتومان به فروش رسید، این امر باید از سوی دولت حدود 4 ماه پیش اتفاق می افتاد تا دوباره تا حدودی توان رقابت را به دست آوریم.

وی اضافه کرد: یک مشکل عمومی وجود دارد و این که چرا موادی که فراوری داخل خودمان است با وجود 4 برابر شدن ارز با 6 برابر قیمت در بازار آزاد به فروش می رسد.

رعیتی با اشاره به این که زمانی که قیمت تمام گردیده افزایش یابد، این محصول از سبد خرید عده زیادی از مردم خارج می گردد، گفت: با این اوصاف فراوری کارخانه ها کاهش می یابد و موجب افزایش رکود در بازار می گردد و حذف نیرو صورت می گیرد.

تعدیل 80 درصد نیروهای شرکت پروچشمه

مدیرعامل شرکت تعاونی پرو چشمه سوادکوه با بیان این که در سال های قبل در فصل پائیز و زمستان 50 درصد نسبت به فصل تابستان، فراوری کمتری داشتیم، به وبلاگ نت قشم گفت: در حال حاضر 10 درصد ظرفیت کارخانه نیز فراوری نمی کنیم و این امر موجب گردیده تا با 15 پرسنل خود در انتها تابستان سال جاری تسویه حساب نموده و حداقل 8 نفر دیگر را تا انتها این هفته به اداره کار معرفی کنیم و اگر این روال پیش برود مجبوریم بیش از 80 درصد نیروهای خود را تعدیل کنیم.

رعیتی اضافه کرد: با این سیاست های اعمالی، ضررهای متعددی را متحمل گردیده ایم و به نظر می رسد مسائل از سوی مسئولان به ویژه مجمع نمایندگان مازندران قابل حل شدن باشد و امیدواریم یک مسئول برای این امر پیش قدم گردد.

گفت وگو از: سیداحمد حسینی خبرنگار وبلاگ نت قشم

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "گلایه های مدیرعامل یک شرکت تعاونی از افزایش 6 برابری قیمت مواد اولیه بطری آب معدنی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گلایه های مدیرعامل یک شرکت تعاونی از افزایش 6 برابری قیمت مواد اولیه بطری آب معدنی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید