چرا اساتید دانشگاه از طرح ایده های خلاقانه خودداری می نمایند؟

به گزارش وبلاگ نت قشم، معاون پژوهشی دانشگاه خواجه نصیر با تاکید بر اینکه ایده های خلاقانه اساتید دانشگاه ها برای حل یک معضل صنعتی و فراوری محصول در ارتباط با صنعت به نام آنها ثبت نمی گردد، گفت: این معضل موجب شده است که بسیاری از اعضای هیات علمی از ارائه ایده های خلاقانه که منجر به فراوری یک محصول می گردد، خودداری نمایند.

چرا اساتید دانشگاه از طرح ایده های خلاقانه خودداری می نمایند؟

به گزارش وبلاگ نت قشم، دکتر طالعی در دومین نشست مدیران ارتباط با صنعت دانشگاه ها و پژوهشگاه های کشور به مهمترین چالش های پیش رو در این زمینه اشاره نمود و گفت: در بحث عقد قراردادهای ارتباط با صنعت متاسفانه ما با مسائلی روبرو می شویم که برخی از این مسائل برون سازمانی به صنعت و دولت مربوط می گردد و بخشی نیز به مسائلی مربوط می گردد که در درون دانشگاه ها وجود دارد. در واقع مسائلی نظیر قوانین، مقررات و دستورالعمل های قراردادهای پژوهشی از جمله موانع این ارتباط از سوی نهادهای خارج از دانشگاه و گرایش به سمت فعالیت های آموزشی و ... از موانع شکل گیری ارتباط با صنعت از سوی دانشگاه ها به شمار می رود.

وی در ادامه موضوع مالکیت فکری طرح های تحقیقاتی را از دیگر موانع پیش روی ارتباط صنعت با دانشگاه ها توصیف کرد و گفت: در واقع طرح راه چاره یک معضل یا مسائل صنعت و فراوری یک محصول ماحصل سال ها کوشش یک استاد یا عضو هیات علمیه است که ما متاسفانه این کوشش ها را به راحتی طی یک فراخوان به صنعت واگذار می کنیم و هیچ مالکیت فکری برای کسی که ایده پردازی می نماید وجود ندارد. به همین خاطر اعضای هیات علمی حاضر به ارائه پیشنهادهای خلاقانه در مسائل تحقیقاتی نیستند.

معاون پژوهشی دانشگاه خواجه نصیر یادآور شد: مسئله دیگر در زمینه ارتباط دانشگاه ها با صنعت این است که ما علی رغم اینکه حمایت های خوبی از معاونت علمی ریاست جمهوری و شورای عطف داریم و کوشش شده پروژه های کلانی در عرصه تحقیقاتی معرفی شوند اما عملا در تعریف این پروژه ها شناخت و انتخاب مجری های آن به خوبی صورت نگرفته است و باید این مسائل رد گردد.

به گفته وی بودجه محدود دانشگاه ها از دیگر عوامل گرایش به سمت طرح های تحقیقاتی کلان محسوب می گردد. متاسفانه آنچه که از این بودجه به حوزه پژوهش می آید عملا عددی نیست که بتوان بر اساس آن سیاستگذاری های تحقیقاتی کلان را انجام داد و این بودجه ها نیز عملا بر روی فعالیت های جاری هزینه می گردد.

دکتر طالعی در خصوص موانع و مسائل مربوط به صنعت نیز گفت: نحوه و نوع تعامل و انتظار از دانشگاه ها و نداشتن برنامه میان و بلند مدت در بیشتر موارد ارتباط صنعت و دانشگاه را با مانع و مشکل روبرو می نماید. در واقع پژوهش های دانشگاهی بر چالش های علمی و کشف حوزه های دانشی بلندمدت و دامنه دار متمرکز است و لذا با منافع و علایق صنعت که حل مسئله در کوتاه مدت متمرکز است و بر توسعه فناوری اختصاصی یا انتقال فناوری تاکید می نماید در تضاد است. به طور کلی نوع تعامل دانشگاه ها و صنعت به صورت مقطعی و پروژه مبنا است. در حالیکه برای یک رابطه مستحکم و متمرکز احتیاج به تعامل بر مبنای برنامه های بلند مدت داریم.

معاون پژوهشی دانشگاه خواجه نصیر در خاتمه بر ضرورت بازنگری آئین نامه های آموزشی و پژوهشی دانشگاه ها تاکید نمود و گفت: متاسفانه اغلب آئین نامه های موجود در دانشگاه ها پژوهش محور هستند و بر فعالیت های پژوهشی کمتر توجه می گردد. بنابراین ضروری است بر بازنگری این آئین نامه ها اهمیت پژوهش در دانشگاه ها جدی گرفته گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "چرا اساتید دانشگاه از طرح ایده های خلاقانه خودداری می نمایند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا اساتید دانشگاه از طرح ایده های خلاقانه خودداری می نمایند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید