اجرای طرح های جایگزینی پساب با منابع آب با کیفیت

به گزارش وبلاگ نت قشم، اصغر جهانی بهنمیری پیش از ظهر یکشنبه در جمع مدیران آب منطقه ای کشور گفت: پساب را به عنوان یک کالای جدید نگاه نمی کنیم و نخواهیم کرد، بلکه این منبع قبلاً در چرخه و بیلان منابع آب نظیر تغذیه آبخوان نقش داشته است.

اجرای طرح های جایگزینی پساب با منابع آب با کیفیت

وی بیان داشت: مأموریت ما در مدیریت پساب ها ارتقای بهره وری آب با مدیریت صحیح عرضه و تقاضای منابع آب از قبیل جابجایی تخصیص های فصلی برخی از صنایع و کشاورزی از آب خام به پساب و در قبال آن آزادسازی منابع آب جهت جبران کمبودهای آب شرب و تقویت آبخوان ها است.

رئیس گروه بهره برداری آبهای غیر متعارف و پساب شرکت مدیریتی منابع آب ایران ادامه داد: امروز با کمبود شدید آب شرب در استان های کویر مرکزی روبرو ایم که چالش های بسیاری را ایجاد نموده است.

وی اضافه کرد: به منظور تامین آب شرب و آب صنایع به جای اینکه اقدام به تامین آب از دوردست ها و دریا کنیم بهتر است با مدیریت منابع آب محلی نظیر پساب ها نظیر اجرای طرح های جایگزینی پساب با منابع آب با کیفیت در اختیار بخش های مختلف مصرف کننده، اقدام مؤثری صورت پذیرد.

40 درصد از بارش ها نیز در زمان غیرلازم انجام می گردد

دنیای بهنمیری بیان داشت: براساس گزارشات منابع بین المللی تا سال 2025 از هر سه نفر مردم دنیا، دو نفر دغدغه آب را خواهند داشت و این یک هشدار جدی برای تمام کشورها است.

وی اعلام نمود: متوسط بارندگی در کشور 250 میلی لیتر است که از یک سوم میانگین دنیای بارش و نیمی از میانگین قاره ای آسیا نیز کمتر است. همچنین توزیع مکانی همین بارش کم در کشور نیز بسیار ناهمگون است. ضمن اینکه 40 درصد از بارش ها نیز در زمان غیرلازم انجام می گردد.

رئیس گروه بهره برداری آبهای غیر متعارف و پساب شرکت مدیریتی منابع آب ایران ادامه داد: در افق طرح 1420، حدود 40 میلیارد متر مکعب فاضلاب در بخش های شرب، صنعت و کشاورزی خواهیم داشت که این میزان از مرکز یک سوم منابع آب تجدید شونده کشور خواهد گذشت. لذا با تصفیه این فاضلاب ها و با برنامه ریزی و مدیریت صحیح پساب ها می توانیم بخشی از کمبودهای منابع آبی را جبران کنیم.

50 تصفیه خانه در کشور در حال ساخت است

وی با اشاره به بهره برداری بهینه از پساب ها اضافه کرد: در حال حاضر 186 تصفیه خانه فاضلاب در دست بهره برداری داریم که میزان حجم پساب تولیدی فعلی به حدود یک میلیارد و 200 میلیون متر مکعب می رسد.

دنیای بهنمیری در ادامه بیان داشت: 50 واحد تصفیه خانه با ظرفیت حدود 330 میلیون متر مکعب در سال نیز در حال ساخت است که با احتساب یک میلیارد و 200 میلیون متر مکعب در سال پساب تولیدی فعلی، این میزان در آینده نزدیک به حدود یک میلیارد و 600 میلیون متر مکعب در سال خواهد رسید.

وی همچنین به تشکیل کمیته راهبری برنامه ایمنی فاضلاب در مرکز سلامت محیط کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با عضویت نمایندگان وزارت نیرو و دیگر دستگاه های مرتبط اطلاع داد که هدف از تشکیل این کمیته، تهیه دستوارالعمل های مدیریت ریسک و کنترل آلاینده های ناشی از مصرف فاضلاب و پساب با هدف ارتقاء سلامت، بهداشت و درمان، آب و خاک و حصول است.

منبع: خبرگزاری مهر

به "اجرای طرح های جایگزینی پساب با منابع آب با کیفیت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اجرای طرح های جایگزینی پساب با منابع آب با کیفیت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید