سالاد ماکارونی با کلم بروکلی ، یک سالاد خوشمزه و سالم!

به گزارش وبلاگ نت قشم، بهداشت تغذیه این روزها برای خیلی از افراد از اهمیت بسیاری برخوردار است زیرا تغذیه نادرست و عدم رعایت نکات بهداشتی در مصرف مواد غذایی عواقب بسیار بدی در حفظ سلامت دارد.

سالاد ماکارونی با کلم بروکلی ، یک سالاد خوشمزه و سالم!

به شما که در رژیم غذایی تان سبزی های پخته جایگاه ویژه ای دارد، ولی مصرف آن ها به تنهایی برای تان سیرنماینده نیست، پیشنهاد می کنیم با اضافه کردن سبزی موردنظر به کمی ماکارونی، هم غذایی سالم بخورید و هم سیر شوید:

مواد لازم:

- 350 گرم ماکارونی لوله ای

- 450 گرم کلم بروکلی (بدون ساقه)

- دو قاشق غذاخوری روغن زیتون

- یک حبه سیر

- یک عدد فلفل قرمز کوچک (خلالی خرد شده)

- چهار قاشق غذاخوری ماست کم چرب

- دو قاشق غذاخوری مغز تخمه آفتابگردان

- نمک و فلفل به مقدار لازم

طرز تهیه:

ماکارونی را به روش معمول، در قابلمه بزرگی حاوی آب، نمک و کمی روغن به طور کامل بپزید و سپس آبکشی کنید. بروکلی را نیز با بخار بپزید. در صورتی که دستگاه بخارپز ندارید، در داخل قابلمه ای مقدار کمی آب بریزید و سپس سبد فلزی را روی دهانه قابلمه قرار دهید. آب داخل قابلمه را به مقدار ای نریزید که سبد داخل آب فرو رود. در قابلمه را روی سبد قرار دهید و سپس قابلمه را روی شعله اجاق گاز بگذارید و صبر کنید تا بروکلی ها بپزند.

بخارپز کردن بروکلی، معمولا حدود 10 دقیقه طول می کشد. در این فاصله، روغن زیتون را در تابه بریزید و سیر رنده شده و خلال فلفل قرمز را در روغن به مدت دو تا سه دقیقه تفت دهید. پس از خاتمه پخت بروکلی، ماکارونی، ماست، مغز تخمه آفتابگردان، سیر و فلفل تفت داده شده را با هم مخلوط کنید و با نمک و فلفل مزه دار کنید.

بروکلی، کلمی با گل سبز

بروکلی، یکی از اعضای خانواده کلم هاست که در فصل های سرد سال یافت می گردد. قسمت های خوراکی بروکلی را دسته های غنچه مانند به هم چسبیده و ساقه ای ضخیم و سبزرنگ تشکیل می دهند، این سبزی، اولین بار در ایتالیا کشت شده است.

نکته های خرید:

بروکلی تازه و با کیفیت، باید دارای بوی تازگی، رنگ سبز روشن و ساقه های محکم و شنماینده باشد. بنابراین از خرید بروکلی با شرایط زیر بپرهیزید.

- برگ ها و یا گل های زرد و پژمرده

- ساقه های نرم و خمیده

- بوی تند و زننده

- ساقه هایی که ضخامت زیاد پیدا نموده باشند.

نکته های نگهداری: برای نگهداری بروکلی، لازم نیست همه مقدار خریداری شده را بشویید و نگهداری کنید، بلکه فقط مقدار مورد احتیاج را بشویید و بقیه را در کیسه پلاستیکی در یخچال قرار دهید. به این صورت، بروکلی به مدت چند روز تازه می ماند.

نکته مهم: بروکلی را هیچ گاه به همراه میوه هایی مانند سیب و گلابی نگهداری نکنید، زیرا این میوه ها از خود مقدار زیادی گاز اتیلن متصاعد می نمایند که سبب زرد شدن گل کلم بروکلی می گردد.

نکته های آماده سازی و پخت و پز:

- برای آن که هضم ساقه ضخیم بروکلی خام راحت تر باشد و هم چنین پخت آن هم سریع تر انجام گردد، لایه ای از پوست آن را ببرید. ضمناً برای افزایش سرعت پخت ساقه های ضخیم، بریدن آن ها به قطعات کوچک تر نیز بسیار موثر خواهد بود.

- برای پخت بروکلی، معمولا از روش های آب پز، بخارپز و پخت در مایکروفر استفاده می نمایند. برای آب پز کردن، مقداری بروکلی را در آب بریزید و کمی نمک نیز به آن اضافه کنید. بروکلی در زمانی حدود پنج تا هشت دقیقه خواهد پخت. برای بخارپز کردن، از روش معمول سبد فلزی، روی قابلمه حاوی آب بهره ببرید. برای بخارپز شدن گل بروکلی و ساقه های نازک و خرد شده حدود پنج دقیقه و برای پخت ساقه های درسته و قطعات بزرگ تر 10 الی 12 دقیقه زمان احتیاج است.

توصیه:

برای حفظ خواص سبزی ها به هنگام پخت در آب، ابتدا آب را بجوشانید و سپس سبزی را داخل آن بریزید. برای پخت در مایکروفر، بروکلی را در ظرفی دردار، حاوی کمی آب بریزید و مایکروفر را روی قدرت 100 درصد تنظیم کنید. تعجب نکنید، برای این روش پخت هم، همان پنج تا هشت دقیقه را باید صبر کنید.

طعم دار کردن بروکلی: طعم دهنده هایی که به هنگام پخت بروکلی از آن ها می توان استفاده کرد، عبارت اند از: ریحان، زیره سیاه، پودر کالری، آب لیموترش تازه، سرکه، گل پر، آویشن، کنجد، مغز تخمه های آفتابگردان و کدو.

خواص:

بروکلی منبعی غنی از ویتامین های A، C، D، کلسیم، فیبر و فولات است.

- وجود کلسیم فراوان موجود در کلم بروکلی، از پوکی استخوان جلوگیری می نماید. مصرف یک دوم لیوان بروکلی پخته، 10 درصد از احتیاج روزانه ما به کلسیم را برآورده می نماید.

- بروکلی، به دلیل داشتن آنتی اکسیدان های بسیار، نقش مهم ضدسرطانی دارد.

- بروکلی حاوی اسید فولیک است. بنابراین برای برطرف کم خونی، مصرف آن همیشه توصیه می گردد.

منبع: همشهری آنلاین

به "سالاد ماکارونی با کلم بروکلی ، یک سالاد خوشمزه و سالم!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سالاد ماکارونی با کلم بروکلی ، یک سالاد خوشمزه و سالم!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید