خبرنگاران نوآوری و تکنولوژی داخلی راه نجات کسب و کارها در دوران کرونا

به گزارش وبلاگ نت قشم، تهران- خبرنگاران- عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه خوارزمی گفت: شوک کرونا و آسیب های وارده به بازار کار باعث شد که مسوولان و مردم بیشتر به سمت نوآوری و تکنولوژی داخلی روی بیاورند و این دو حوزه به عنوان راه نجات کسب و کارها مورد توجه بیشتری قرار گرفت.

خبرنگاران نوآوری و تکنولوژی داخلی راه نجات کسب و کارها در دوران کرونا

علی ناظمی اشنی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش وبلاگ نت قشم در خصوص پیشنهادات مالی برای کسب و کارها در زیست با کرونا گفت: کرونا با اثرات خود شکل کسب و کارها را تغییر داد و صاحبان مشاغل برای اینکه این دوران بحرانی را مدیریت کنند، مجبور شدند به سراغ روش های نوآورانه بفرایند و از ابزار تکنولوژی استفاده کنند؛ بنابراین هر فرد تمایل پیدا کرد که به نحوی به سراغ روشی برای نجات شغل خود برود.

وی با بیان اینکه کرونا علاوه بر اثر منفی بر اقتصاد باعث تحول در رویکردها شد، ادامه داد: در شرایط کنونی شیوع کرونا، جامعه و اقتصاد به سطحی رسید که به سمت روش های نوآورانه و متدهای جدید رفت. در چنین شرایطی دولت ها نیز پیش از اینکه بخواهند در فضای اقتصاد داخلی در سطح بنگاه ها دخالت جدی داشته باشند، بهتر است از ابزارهایی استفاده کنند که فضای کسب و کار را بهبود بخشد.

این استاد اقتصاد توضیح داد: بهبود فضای کسب و کار یعنی امکان ایجاد انعطاف، افزایش پتانسیل تامین مالی برای بنگاه ها و شفافیت بیشتر، برای اینکه بتوانند از روش های اعتباری تامین مالی استفاده کنند و همچنین زنجیره عرضه و تقاضا را به رغم مسائلی که وجود دارد، با روش های جایگزین پر کنند. به عنوان مثال توسعه روش های دیجیتالی و ابزارهایی که وجود دارد، کمک می کند تا بنگاه ها از روش های جایگزین و نوآورانه برای زنجیره خدمات و تامین کالاها و عرضه آنها استفاده کنند.

ناظمی توضیح داد: نیاز است دولت فضای کسب و کار را بیشتر به سمت انعطاف در کسب و کار نوآورانه و فضایی که بنگاه ها امکان این را داشته باشند که از فضای جدید استفاده کنند، سوق دهد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ایران پس از کرونا، از نظر مالی، متفاوت از ایران پیش از کرونا خواهد بود، گفت: تصور نمی کنم که تفاوت بنیادی باشد. کرونا شوکی بود که باعث شد ما به سمت فضای مبتنی بر نوآوری برویم یعنی از شکل سنتی تولید و ارائه خدمات کمی فاصله بگیریم و به این فکر باشیم که ممکن است بنگاه ها با شوک های درون زایی متنوعی همراه باشند و باید بتوانند ظرفیت داخلی خود را افزایش دهند.

مسائل مالی ما چیست؟

عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی عنوان کرد: اقتصاد در درازمدت و میان مدت به شکل عادی خود و جهت قبلی برمی شود اما جهت مالی ما نیازمند بازنگری های جدی تر است. مسائل مالی ما مشخص است؛ ما در رشد مالی، سطح رقابت، فضای کسب و کار، شفافیت و حقوق مالکیت دچار مسائل جدی هستیم که این موضوعاتی است که اساس و بنیاد یک اقتصاد را تغییر می دهد و می تواند ما را در یک جهت رشد جدید و افزایش بهره وری بالاتری بیندازد.

ناظمی ادامه داد: نیاز است مسوولان تمرکز خود را روی موضوعات فوق بگذارند؛ پیش از آنکه بخواهند روی موضوعات پیش و پس از کرونا تمرکز کنند.

این استاد دانشگاه عنوان کرد: طبیعی است که کرونا مثل هر شوکی که اتفاق می افتد، عناصر بخش های مختلف را تا حدودی تغییر داد. کرونا شوک برون زای مالی است و کشورها به این سمت می فرایند که چگونه اثرات آن را کمتر کنند. این مهمترین اتفاق است که پس از هر شوکی صورت می گیرد.

وی با اشاره به تاثیرات کرونا بر اقتصاد جهانی عنوان کرد: هر شوکی طبعات خاص خود را دارد؛ در سال 2008 و 2009 شوک بحران مالی را داشتیم و در دهه 90 میلادی ما با بحران مالی روبرو شدیم اما همه این شوک ها منجر به نابودی اقتصاد نشد بلکه منجر شد که ما جانشین عوامل پولی را داشتیم و تغییر شکل تولید و عرضه رخ داد و مقررات فضای اقتصاد تغییر کرد که پس از هر شوک طبیعی است.

ناظمی توضیح داد: پس از شوک مالی 2008 و 2009 که از آمریکا شروع شد و در کشورهای توسعه یافته ادامه پیدا کرد تصور بر این بود که فروپاشی مالی داریم اما فروپاشی اتفاق نیفتاد و مجددا کشورها با ساختارهای جدید، تغییر مقررات و افزایش کارایی در بخش های مختلف اقتصاد از این شوک درس گرفتند و مرتبا کشورها روی جهت رشد افتادند و جلو رفتند.

عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد ادامه داد: کرونا نیز همانند سایر شوک ها است. هرچند شکل شوک هر دو سمت عرضه و تقاضا را مورد تاثیر قرار داد و با سلامت انسان ها درگیر است و فراگیری و عمومیت آن خیلی زیاد و بسیار جدی است اما هیچکدام از این عوامل موجب از بین رفتن نهادها و ساختار مالی نمی شود و صرفا باعث می شود که ما آنچه را که اتفاق می افتد، با شکل و روش جدید بهبود دهیم.

مردم در کرونا به خوبی از تکنولوژی استفاده کردند

ناظمی با بیان اینکه چه تمهیداتی برای زیست بهتر در ایران پس از کرونا پیشنهاد می کنید، توضیح داد: کرونا نکته بسیار مهمی که به ما نشان داد این بود که چقدر تکنولوژی، فناوری و نوآوری اهمیت دارد. ما اگر توانستیم بخش زیادی از کرونا را به خوبی پشت سر بگذاریم و از آن رد شویم، به دلیل همان ساختارهای فناوری و تکنولوژی بوده است که مردم توانستند از شبکه اینترنت به خوبی استفاده کنند و بخشی از مسائل را از این جهت رفع کنند.

وی ادامه داد: دولت از بستر اینترنت برای اطلاع رسانی و همراه کردن بدنه اجتماعی و اجرایی کردن سیاست ها استفاده کرد و سیاست ها را عملیاتی کرد و مردم و سرمایه های اجتماعی به واسطه این شبکه های اجتماعی و این تکنولوژی و فناوری توانستند تجارب را با یکدیگر به اشتراک بگذارند و تجربه های بیشتری داشته باشند و همه این مسائل این جهت را هموارتر کرد اما به طور کامل موضوع را حل نکرد.

این استاد اقتصاد دانشگاه خوارزمی عنوان کرد: ما هرچقدر که بتوانیم از روش های مبتنی بر نوآوری و توان نوآوری داخل کشور استفاده کنیم و به این سمت حرکت کنیم، می توانیم شوک های بزرگتر از کرونا را نیز حل کنیم. همچنین در حوزه تولیدات تجهیزات پزشکی مجددا دیدیم که در این حوزه به واسطه این شوک اهمیت تجهیزات پزشکی زیاد شد و ما در این شوک تولیدکننده ونتیلاتور شدیم. این اتفاقات کم نیست و جزو دستاوردهای مثبت کشور ما در دوران کرونا است. این جهتی است که باید دولت ها بپذیرند و باید بیشتر به توان و ویژگی فناوری توجه کنند.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران نوآوری و تکنولوژی داخلی راه نجات کسب و کارها در دوران کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران نوآوری و تکنولوژی داخلی راه نجات کسب و کارها در دوران کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید