تغییر ژنتیکی دو میلیون سال قبل عامل بیماری های قلبی انسان

به گزارش وبلاگ نت قشم، بیماری های قلبی و عروقی مهم ترین عامل مرگ و میر انسانها در دنیا است و آنالیز های علمی نشان می دهد یک تحول ژنتیکی در انسان ها در دو میلیون سال قبل به تشدید این پدیده یاری نموده است.

تغییر ژنتیکی دو میلیون سال قبل عامل بیماری های قلبی انسان

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی وبلاگ نت قشم به نقل از نیواطلس، محققان دانشگاه کالیفرنیا می گویند از دست رفتن تنها یک ژن در نیاکان انسان در دو میلیون سال قبل باعث شده تا نوع بشر برای مبتلا شدن به انواع بیماری های قلبی و عروقی و تصلب شرائین در مقایسه با حشرات و دیگر پستانداران مستعدتر باشد.

بیماری تصلب شرائین که باعث مسدود شدن رگ های خونی به علت وجود کلسترول یا انواع چربی می گردد، جریان خون را مسدود می نماید و منجر به ایجاد لخته های خونی، حملات قلبی و غیره می گردد. برای کاهش این خطر جلوگیری از چاقی و ابتلا به بیماری هایی مانند دیابت، اصلاح رژیم غذایی و خودداری از مصرف سیگار و افزایش فعالیت بدنی لازم است.

اما 15 درصد از موارد تصلب شرائین در افرادی رخ می دهد که تمامی موارد بالا را هم رعایت می نمایند و آنالیز جدید نشان داده که این موضوع ریشه ژنتیک داشته و ناشی از کمبود ژنی به نام CMAH است که مولکولی به نام Neu5Gc را فراوری می نماید و این مولکول جلوی شکل گیری بیماری های قلبی را می گیرد.

تحقیقات صورت گرفته در این زمینه بر روی موش ها این موضوع را ثابت می نماید و حال دانشمندان در کوشش هستند با استفاده از علم دستکاری ژنتیک و استفاده از مولکول Neu5Gc برای غلبه بر این چالش کوشش نمایند.

منبع: خبرگزاری فارس

به "تغییر ژنتیکی دو میلیون سال قبل عامل بیماری های قلبی انسان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تغییر ژنتیکی دو میلیون سال قبل عامل بیماری های قلبی انسان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید