آموزش مجازی به یاری دیتاجو

به گزارش وبلاگ نت قشم، رپرتاژ آگهی - بنابه گزارش دیتاجو،آموزش مجازی به یاری دیتاجو، دنیای پیچیده و مدرن امروز با تکنولوژی و فناوری عجین شده است. زندگی در دنیای کنونی بدون تکنولوژی، اینترنت، تلفن همراه و رایانه امکانپذیر نخواهد بود. نفوذ تکنولوژی و اینترنت در حیات بشر به حدی است که امروزه بسیاری از فعالیت های انسانی وابستگی به اینترنت را به وجود آورده است و برای اغلب نیازها و خواسته های مردم، محصولات مبتنی بر تکنولوژی وارد بازار می شود. اکنون افراد و کاربران به منظور انجام امورات روزانه نیز به اینترنت مراجعه می نمایند و برای فعالیت هایی مانند: خرید کردن، جستجوی کسب وکارها، یادگیری دانش و آموزش از امکانات آن بهره می برند.

آموزش مجازی به یاری دیتاجو

امکانات و پتانسیل های اینترنت و تکنولوژی آن را به یک منبع آموزش بدل کرده است که در مقایسه با سایر رسانه های آموزشی امکان ارزیابی، تطبیق و اصلاح آموزش برای تمام افراد در هر نقطه از جهان وجود دارد. افراد مختلف با استفاده از رایانه و اینترنت با موقعیت های مکانی مختلف به منابع آموزشی دسترسی یافته و به کسب دانش و یادگیری مهارت می پردازند. استفاده از آموزش های آنلاین و مجازی روز به روز گسترش یافته و در بسیاری از موارد جایگزین آموزش های حضوری و سنتی شده است. همین تقاضا برای استفاده از قابلیت های آموزش مجازی سبب ایجاد و راه اندازی سامانه ها و سیستم های مختلف به منظور پاسخگویی به احتیاجهای کاربران شده است.

همه چیز در خصوص سیستم مدیریت آموزش مجازی

طبق تحقیقات انجام شده در دانشگاه تورنتو و دانشگاه ملبورن با موضوع آموزش مجازی، یکی از سیستم های مورد استفاده به منظور اهداف آموزشی، سیستم مدیریت آموزش الکترونیکی (LMS) یا سیستم مدیریت آموزش مجازی (Learning Management System) می باشد. این سیستم نرم افزاری جهت مدیریت فرایند آموزش به صورت مجازی و از راه دور به شکل الکترونیک و اتوماتیک است. سیستم مدیریت آموزش الکترونیکی به عنوان جز مهم جهانی آموزش مجازی به منظور تسهیل اجرای برنامه ها و دوره های آموزشی در دبستان ها، دبیرستان ها و دانشگاه ها به شکل سیستماتیک راه اندازی شده است.

امروزه سامانه فوق، مورد استفاده مراکز و آکادمی ها، مدارس و دانشگاه ها، سازمان ها و بنیادهای ارائه دهنده آموزش های مجازی قرار می گیرد. افراد و سازمان های مختلف بدون درنظر دریافت موقعیت و محدودیت مکانی و زمانی به امر آموزش و یادگیری پرداخته و حتی انگیزه و اشتیاق بیشتری به یادگیری و بکارگیری در مقایسه با سایر روش های آموزشی نشان داده اند.

با بهره گیری از سیستم مدیریت آموزش مجازی فراگیران از برنامه ها و فعالیت های آموزشی برنامه ریزی شده استفاده کرده و مانند آموزش حضوری در کلاس و دوره آموزشی شرکت می کنند. دانشجویان و دانش آموزان پس از مشخص واحدهای درسی می توانند از محتواهای بارگذاری شده مرتبط در سایت استفاده کنند. در قسمت های مختلف این نرم افزار امکان برقراری ارتباط با مدرس دوره ها و کلاس های آموزشی و همچنین دیگر فراگیران نیز وجود دارد. فراگیران می توانند به تکالیف و سوالات مطرح شده پاسخ دهند و در آزمون های طراحی شده شرکت کنند.

بوسیله این سامانه می توان اطلاعات شرکت کنندگان در دوره آموزشی را ثبت و لیست کرده و براساس فعالیت آنان گزارش های لازم را بدست آورد. توجه داشته باشید که فرآیند آموزش مجازی تنها به خرید و راه اندازی سامانه LMS محدود نمی باشد و برای ارائه آموزش باکیفیت باید به تهیه محتوای آموزشی مناسب با سطح بالا پرداخت. بنابراین افراد و سازمان هایی که قصد خرید و استفاده از سامانه آموزش الکترونیکی را به منظور ارائه خدمات آموزشی دارند باید پیش از آن از قدرت ترفندهای فراوری محتوای الکترونیکی و فراوریکنندگان محتواهای آموزشی آنلاین بهره ببرند و از این طریق بتوانند مدیریت محتوای آموزش الکترونیکی را با موفقیت پشت سر بگذارند.

روایت تاریخچه آموزش مجازی ایران از دیتاجو

استفاده از قابلیت ها و تکنولوژی آموزش از راه دور در ایران دارای تاریخچه طولانی نیست. پیش از انقلاب اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی تجربه کوتاه مدتی در استفاده از آموزش از راه دور داشته است و پس از آن و با تاسیس دانشگاه پیغام نور فعالیت هایی در این زمینه انجام شده است اما ورود نرم افزار آموزش الکترونیک به طور رسمی به نظام آموزشی ایران در اواخر دهه 70 می باشد. در آن سالها دانشگاه تهران به عنوان پیشرو استفاده از سامانه LMS را در دستور کار خود قرار داد و اقداماتی مناسبی در این راستا انجام داد. به دنبال آن و در سال 1380 سایت آموزش مجازی مربوط به دانشگاه تهران شروع بکار کرد و توانست آموزش 9 درس به دانشجویان را به صورت مجازی پشتیبانی کند. هر چند که فرایند مجازی شدن آموزش در بسیاری از دانشگاه های کشور با سرعت کند و غیرقابل قبولی پیش می رفت اما شیوع پاندمی ویروس کووید 19 فرایند فوق را تسریع کرد و امروزه اغلب دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور با بهره گیری از توان سیستم مدیریت آموزش الکترونیکی به آموزش دانشجویان و فراگیران مشغول هستند.

انواع سیستم مدیریت آموزش مجازی

مشخصات و ویژگی کلی تمام سیستم های مدیریت آموزش مشابه یکدیگر می باشد اما ممکن است در بهره مندی از بعضی قابلیت ها و یا استفاده از شیوه های مختلف با یکدیگر تفاوت هایی داشته باشند. سامانه های مختلف می توانند به منظور ایجاد کلاس های شبیه سازی شده جهت حس باورپذیری از محیط های سه بعدی آموزشی استفاده کنند و ویدیو و فرمت های مختلف را ساپورت کنند یا تنها به پوشش ابزارهای نوشتاری بپردازند.

فراگیران با استفاده از آدرس الکترونیکی مشخص و به وسیله مرورگرهای مختلف می توانند وارد شبکه سیستم مدیریت آموزش شوند، به محتواهای بارگذاری شده دسترسی داشته و با سایر کاربران تعامل داشته باشند.

مزایای استفاده از سیستم آموزش مجازی

طبق مطالعاتی که تیم دیجیتال مارکتینگ تبریز از دپارتمان بازاریابی دیجیتال دیتاجو مستقر در شهر تبریز در خصوص آموزش مجازی انجام داده اند به این نتیجه رسیده اند که استفاده از بستر و امکانات سیستم مدیریت آموزش الکترونیک برای کاربران و همچنین برای سازمان مزایای متعددی در پی خواهد داشت. بطور کلی مزایای فراوانی را می توان برای بهره گیری از سیستم مدیریت آموزش مجازی تعریف کرد که در ادامه به معرفی بعضی از آنان می پردازیم.

کاهش هزینه ها: کاهش هزینه تحمیلی دوره های آموزش برای سازمان، کاهش هزینه های ایاب و ذهاب کاربران، کاهش هزینه تسهیلات و ابزارهای مورد استفاده برای دوره آموزشی از مهم ترین مزایای استفاده از سیستم آموزش الکترونیک می باشد. براساس گزارشات ارائه شده توسط شرکت های مطرح جهانی بکارگیری این روش تا میزان قابل توجهی به کاهش در کاهش هزینه های وارده موثر بوده است. شرکت مطرح Brandon کاهش 40 درصدی هزینه های آموزش همراه با حفظ اثربخشی را بیان کرده است. شرکت Cisco مدعی است که استفاده از قابلیت های سیستم مدیریت آموزش آنلاین منجر به صرفه جویی 10 میلیون دلاری در هزینه های آموزش شده است. Apple نیز به عنوان یکی از مطرح ترین شرکت های فعال در حوزه فناوری کاهش 83 درصدی هزینه های آموزش به صورت مجازی را در مقایسه با آموزش های سنتی عنوان کرده است.

شرکت Sun Microsystem که به عنوان یک شرکت فراوری کننده کامپیوتر و نرم افزار بود و مدت زمانی هم به نواید بازی های موبایلی پرداخته است و پس از ادغام با شرکت اوراکل، اوراکل آمریکا نامیده می شود، گزارش کرده است که اجرای برنامه های آموزشی به صورت آموزش مجازی به صرفه جویی 100 میلیون دلاری هزینه ها یاری کرده است. موسسه Fortune نیز تجربه مشابهی اظهار داشته است. بهره گیری از امکانات سامانه های آموزش مجازی به کاهش 100 میلیون دلاری در هزینه های سالیانه این موسسه منجر شده و آموزش 10000 نفر از مشاوران این شرکت خدماتی را محقق ساخته است.

کاهش مدت زمان آموزش: کاهش مدت زمان آموزش با بکارگیری روش سیستم مدیریت آموزش در مقایسه با روش های سنتی از دیگر مزایای ویژه استفاده از این سامانه می باشد. همانطور که خطوط هواپیمایی ایالات متحده آمریکا کاهش 60 درصدی مدت زمان دوره های آموزشی به همراه صرفه جویی 9 میلیون دلاری در هزینه های پیرامون برگزاری دوره های آموزش حضوری را گزارش کرده اند.

افزایش اثربخشی و کارایی: افزایش اثربخشی و کارایی دیگر مزیت مهم راه اندازی سامانه آموزش مجازی است. آنالیز ها نشان می دهد که مدت زمان یادگیری کاربران به طور متوسط بین 25 تا 50 درصد کاهش داشته است. شرکت GE نیز اظهار دارد که توانمندی آموزشی کاربران دوره های آموزش مجازی در مقایسه با سایر آموزش ها نزدیک به 65 درصد با افزایش روبرو بوده است.

افزایش کیفیت مطالب ارائه شده: مهم ترین رکن اجرای دوره ها و کلاس های آموزش حضوری مدرس می باشد. عوامل مختلفی مانند شرایط کلاس و محیط آموزشی و همچنین قدرت بیان، شرایط روحی مدرس و … بر کیفیت آموزش ارائه شده توسط مدرس تاثیرگذار هستند. در حالیکه دوره های آموزش آنلاین با بهره گیری از توانمندی های متخصصان این حوزه و با استفاده از بروزترین تکنولوژی ها و مطابق با برنامه تهیه می شود و کاربران می توانند به کرات از مطالب ارائه شده بدون محدودیت زمانی استفاده کرده و فایل های موجود را به نمایش دربیاورند، تمامی عوامل فوق در کنار یکدیگر به افزایش کیفیت مطالب و در نتیجه بهبود عملکرد منجر خواهد شد.

بهره مندی تعداد زیاد فراگیران از مطالب آموزشی: کاربران زیادی به صورت همزمان و بدون محدودیت مکانی می توانند از مطالب آموزش مجازی بهره مند گردند. در آموزش حضوری اغلب بدلیل مسائل و محدودیت در فضای آموزشی و در نظردریافت سایر مسائل مانند بازدهی و … حضور تعداد زیاد فراگیران ممکن نیست. سیستم مدیریت آموزش الکترونیکی مشکل فوق را مرتفع ساخته و امکان دسترسی به محتواهای آموزشی برای تعداد بالای کاربران بدون درنظر دریافت موقعیت مکانی و به وسیله راه دور را فراهم آورده است.

به عنوان جمع بندی آموزش مجازی از دیتاجو می توان به این موضوع اشاره کرد که مزایای راه اندازی و بکارگیری سیستم ها و سامانه های مدیریت آموزش الکترونیک تنها به موارد فوق محدود نمی باشد. بهره مندی از آموزش های مجازی ضمن آنکه احتیاج به حضور مدرس و فراگیران ندارد، از انجام سایر اقدامات مانند رفت و آمد درون شهری نیز جلوگیری می کند. با توجه به آنکه مراکز و موسسات آموزشی تنها در زمان های مشخص قادر به ارائه خدمات و فعالیت می باشند، سامانه های آموزش آنلاین این محدودیت زمانی را رفع کرده و می توان در هر ساعات از شبانه روز به مطالب آموزشی دسترسی یافت. از آنجایی که برگزاری دوره ها و کلاس های آموزشی حضوری احتیاجمند انجام تدارکات و طی مراحل ثبت نام و در پی آن تحمیل هزینه می باشد، نرم افزارهای آموزش آنلاین مسائل اداری مرتبط با مراحل فوق را کاهش می دهد. امکانات مختلف سامانه های آموزش الکترونیک مانند ارائه گزارش برای هر کاربر پس از آنالیز دقیق فعالیت های وی به اجرای سیستم های ارزیابی و پایش آموزشی موثر و کارا یاری خواهد کرد. و در نهایت آنکه وجود عناصر گرافیکی مختلف به همراه ابزارهای مختلف تعاملی در ایجاد انگیزه و افزایش فعالیت کاربران موثر خواهد بود.

همچنین برای مطالعه بیشتر در خصوص صنعت آموزش می توانید مقاله تحلیلی انقلابی در بازاریابی صنعت آموزش ایران که توسط دیتاجو با آنالیز های دقیق و هوشمندانه صحبت های صاحبنظران قرن بیست میلادی آن ها را گردآوری کرده و در رجانیوز منتشر شده است مراجعه نمایید.

به عنوان سخن آخر، شما در خصوص آموزش مجازی در ایران چه پیشنهادات و رهیافت هایی را مدنظر دارید؟

منبع: شفقنا اقتصادی

به "آموزش مجازی به یاری دیتاجو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آموزش مجازی به یاری دیتاجو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید